Recension: Möt mig i paradiset av Heine Bakkeid

Originaltitel: Møt meg i paradis
Serie: Thorkild Aske
Författare: Heine Bakkeid
Översättning: Elisabet Fredholm
Antal sidor: 382
Förlag: Norstedts förlag

"Den före detta förhörsledaren Thorkild Aske tar sig motvilligt an jobbet som kriminalkonsult åt Milla lind, en berömd norsk deckarförfattare. Linds tidigare konsult, också en före detta polis, blev mördad när han jobbade med Millas kommande bok, en historia som baseras på ett verkligt fall: två flickor som mystiskt försvunnit från ett ungdomshem. Det dröjer inte länge innan Aske börjar misstänka att det ligger mer i fallet och hans föregångares död än han först trodde. Och att Milla Lind döljer något."

-----------------

Den här boken dök upp som en liten överraskning i brevlådan och det blev jag glad över. Jag har läst böcker av några norska författare men har inte stött på just den här författaren tidigare. Möt mig i paradiset är en fristående fortsättning på Bakkeids deckardebut I morgon kommer jag att sakna dig, som jag inte har läst. Det här är alltså också mitt första möte med huvudpersonen Thorkild Aske.

Eftersom det här är första boken jag läser om Thorkild Aske så hinner jag inte lära känna honom speciellt bra. Tyvärr är han en av dessa drogberoende kriminalare (eller rättare sagt ex-kriminalare) som det numera finns alldeles för gott om i deckare och som jag börjar tröttna lite på. Samtidigt finns där ändå nånting som gör att jag blir nyfiken på honom och vill veta mer.

Intrigen är intressant ända från början och den blir riktigt spännande när Askes undersökningar leder honom till de norska fjällen. Jag är svag för böcker som utspelar sig i norr (oavsett land) och speciellt sådana där författaren lyckas genom sina miljöbeskrivningar måla en bild av den karga naturen däruppe och det lyckas Heine Bakkeid väldigt bra med.

Möt mig i paradiset är en välskriven och spännande deckare med en huvudperson, Thorkild Aske, som jag blev nyfiken på och vill veta mer om. Jag vill gärna läsa fler böcker av den här författaren och börjar nog med att läsa första boken i den här serien

Tack Norstedts förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Heine Bakkeids websida

Möt mig i paradiset finns att köpa hos t ex