tisdag 3 september 2019

Recension: När ljungen blommar av Petra Rhodin

Titel: När ljungen blommar
Författare: Petra Rhodin
Format: Inbunden
Antal sidor: 231
Förlag: Hoi förlag
Recensionsexemplar

"Året är 1878. Brevbäraren Mandus Karlsson bor ensam i sin stuga på den vackra Koljön i Bohuslän. Livet går sin gilla gång, med fiske i vattnen kring ön och postrunda mellan gårdarna inne på land två gånger i veckan.
Så en dag kommer ett amerikabrev adresserat till Mandus ungdomskärlek Kornalia. Brevet är från Östen, Mandus barndomskamrat och Kornelias fästman. Östen som gav sig av och som ingen hört något ifrån. Likt västanvinden blåser brevet dammet av allt det där som hände två decennier tidigare, och det förflutna gör sig påmint på ett omvälvande och oroande sätt."

------------------
Jag fick förfrågan från förlaget om jag ville läsa och recensera den här Petra Rhodins debutroman och jag är ju väldigt svag för debuter så jag tackade ja.

Det här är en historisk roman som berättar om det hårda livet i skärgården i Bohuslän på 1800-talet. Författaren är själv uppvuxen på Orust i Bohusläns skärgård och har förlagt handlingen i sin debutbok i en omgivning som hon är väl förtrogen med. Att hon är väl förtrogen med miljön i skärgården märks speciellt på miljöbeskrivningarna som förflyttar mig som läsare ner till stränderna och fiskarsamhällena på västkusten.
Jag tycker också mycket om personbeskrivningarna som låter en komma nära människorna som bor där i skärgården. De är kärva och har gått igenom och klarat ett hårt liv samtidigt som de ändå har en mjuk kärna.

När ljungen blommar är en lågmäld och välskriven berättelse om livet i Bohusläns skärgård. Jag tycker väldigt mycket om den här debutromanen och ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Petra Rhodins blogg

När ljungen blommar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




2 kommentarer:

  1. gillade denna, fin debut, Rhodin har bra kunskap om ämnet.

    SvaraRadera
  2. Åh nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den. Har med den i mina läsplaner för september.

    SvaraRadera