lördag 18 april 2020

Recension: Ljuskällan av Hanna Landahl

Titel: Ljuskällan
Författare: Hanna Landahl
Antal sidor: 303

"Staffan och Anna gör så gott de kan. I sin relation, på jobbet och som människor som just nu råkar leva på den allt varmare planeten jorden. I alla fall tycker Staffan det, men hans fru börjar tvivla och när hon besöker ekobyn Ljuskällan känns drömmen om en annan livsstil inom räckhåll. Och Staffan vill såklart också leva mer hållbart. Fast mest av allt se Anna le lite oftare. Så ekobyn kanske kan vara precis vad deras familj behöver? Väl installerade i det röda torpet i byn känner sig Anna som hemma direkt medan Staffan gör sitt bästa för att hantera biodlaruppdraget och invånarnas självgodhet, samtidigt som han får allt svårare att tåla Adrian, Ljuskällans händige grundare som Anna tillbringar allt mer tid med. Kommer deras äktenskap att stå pall för den nya tillvaron? Och kan man verkligen leva utan wifi?

--------------
Ljuskällan är den fristående uppföljaren till Under två timmar, som jag också har läst (länk till recension finns längre ner på sidan). Den här boken dök upp som en överraskning i min brevlåda och den var mer än välkommen.

I den här boken träffar vi på Anna och Staffan igen i ett skede ett tag efter Staffans maratonförsök som det inte gick så bra med.  Det som utmärker de här böckerna är att författaren tar upp vardagsproblemen, hur vi människor oftast försöker göra det rätta men inte alltid lyckas och hur man också ofta kompromissar och gör sådant som man egentligen inte vill bara för att göra partnern till viljes.

Det är nog många som närt en döm om att någon gång flytta ut på landet och kanske leva lite mer hållbart, men jag tror också att många så småningom inser att livet ute på landet inte är så lätt eller "rosenskimrande" som det ser ut som när man tittar på det utifrån. Make och jag flyttade ut till landsbygden för 10 år sen och pga vår uppväxt så var vi nog ganska så införstådda med hur det skulle bli, men jag vet att våra nyinflyttade grannar, som också flyttade från stan till landsbygden, inte haft det riktigt lika lätt att anpassa sig till det annorlunda sättet att leva. När det gäller Anna och Staffan blir det ju också extra besvärligt när en vill och den andra inte är riktigt med på noterna men anpassar sig för husfridens skull. Staffan är ju inte heller riktigt bekväm med de arbetsinsatser han förväntas ställa upp med.

Det jag gillar med Hanna Landahls böcker är att hon tecknar på ett sympatiskt sätt ett porträtt av vanliga människor med vanliga relationsproblem som man lätt kan identifiera sig med.Temat i boken, dvs klimat, hållbar livsstil osv är aktuellt och det gör också att man kommer nära händelserna och tankegångarna i boken

Ljuskällan är en lättläst och aktuell bladvändare som jag tyckte väldigt mycket om. Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren