tisdag 7 april 2020

Recension: Allt var för Liv av Aliya Dahlgren

Titel: Allt var för Liv
Författare: Aliya Dahlgren
Format: Danskt band
Antal sidor: 273
Förlag: Visto förlag
Recensionsexemplar

"En äktenskapskris får Monika att kasta sig in i ett passionerat förhållande med den tjugo år yngre och karismatiske Alex, som just flyttat in på kontorshotellet Best Office i Stockholm där Monika arbetar.
Sten, Monikas man sen tjugofem år tillbaka, hämnas otroheten genom några heta timmar tillsammans med den vackra och självupptagna Isabella. De känner varandra flyktigt sen tidigare, och springer av en slump ihop på Mariatorget i Stockholm. En natt som för alltid förändrar Monikas och Stens liv.
En väv av lögner och svek nystas långsamt upp. Monikas hat mot Isabella eskalerar, och hon börjar tappa fotfästet om verkligheten.
Den ofrivilliga barnlösheten och oläkta sår från en traumatisk barndom vaknar till liv och blandas med märkliga drömmar om Lena. Systern hon vet finns någonstans, men som hon aldrig träffat."

------------------

Jag läste och älskade författarens debutroman (länk till min recension av den finns längre ner på sidan) så jag blev väldigt glad när jag fick förfrågan om att läsa den här boken också. Eftersom jag älskade debutboken hade jag väldigt höga förväntningar på den här boken vilket alltid är lite farligt, har man väldigt höga förväntningar är risken stor att man blir besviken. Men jag hade inte behövt oroa mig, den här boken blev jag definitivt inte besviken på!

Aliya Dahlgren kan bättre än många andra skapa stämning i sina böcker, i debutboken var den skimrande vacker och nu när hon med den här boken bytt genré blir stämningen olycksbådande och ödesmättad. Det här är en bok som man fastnar för direkt från första sidan och som får mig att vända sida efter sida i jakt på vad som ska hända näst.

Ju mer jag läser desto osäkrare blir jag på vem som är offret och vem som är förövaren, men jag väntar mig att någonting exploderar snart. Och det är den där väntan som gör den här berättelsen så olidligt spännande. När så upplösningen kommer efter den sista vändningen, som faktiskt återigen vänder upp och ner på allt, är den så oförutsägbar men samtidigt så självklar att det passar perfekt till intrigen.

Med Allt var för Liv tar Aliya Dahlgren klivet in bland mina absoluta favoriter bland svenska författare och oavsett hur kort tid det tar innan nästa bok kommer så är det alldeles för länge för den här författaren vill jag läsa många böcker av. Jag rekommenderar båda böckerna av Aliya Dahlgren å det varmaste och har du inte läst dem ännu så tycker jag definitivt att det är dags nu.
Allt var för Liv hamnar direkt bland Årets favoriter och blir också Månadens bästa bok för februari tillsammans med en annan favorit.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Aliya Dahlgren för rec.exet!

Min recension av författarens debutroman

Hjärtat fullt utav dig

Aliya Dahlgrens författarsida på Facebook finns HÄR

Allt var för Liv finns att köpa från t ex

Adlibris Danskt band/E-bok
Bokus Danskt band/E-bok
CDON Danskt band


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar