Recension: Min fars hemlighet av Sara Blædel

Originaltitel: Bedemandens datter
Serie: Familjearvet
Författare: Sara Blædel
Översättning: Jessica Halldén
Antal sidor: 411

"När Ilka Jensen får veta att hennes far har dött i USA och att hon är omnämnd i hans testamente kommer nyheten som en chock.
Den 40-åriga skolfotografen har nämligen inte hört av honom sedan han stack ifrån familjen när Ilka var sju år. Eftersom saknaden efter pappa har påverkat Ilka djupt beslutar hon sig för att resa till USA. Varför stack han bara och lät bli att höra av sig? Hur blev hans liv? Och vem var ha egentligen?
Det blir dock mer komplicerat än Ilka förutsett. Hon tvingas reda upp den ekonomiska röra som hennes pappa lämnat efter sig och dras dessutom in i ett gammalt mordfall. Ilka måste också hantera pappans mycket skeptisk familj och det verkar som om hennes far haft en hel del att dölja. Ilka är dock inte den som låter sig avvisas, hon börjar gräva i pappans förflutna."

--------------------

Min fars hemlighet är första delen i en ny trilogi. Jag hade inte läst något tidigare av den här författaren men kände igen författarnamnet och hade för mig att det jag sett var positivt. Utöver det så är ju baksidestexten väldigt lockande, den här boken lät som en som skulle passa perfekt för mig att läsa just nu.

Man anar ju redan från baksidestexten att arvet efter pappan kommer att föra med sig en del problem och det är såklart precis vad som händer. Intressant är att det som Ilka börjar nysta i för att få reda på vem pappan egentligen var, varför han lämnade Ilka och hennes mor en gång i tiden och hur det kommer sig att han helt plötsligt kommer ihåg henne i sitt testamente. Vad är det för mysterier som döljer sig i det förflutna? Pappans nya familj verkar också minst sagt aviga och inte alls positiva till att Ilka tar tag i saker och ting istället för att bara sälja allt, ta emot sin del av pengarna och sen försvinna. Att en del av arvet består av en begravningsbyrå gör också att man drivs till att fortsätta läsa, det är inte ofta man får tillfälle att läsa om hur det går till på ett sådant ställe.

Min fars hemlighet är en välskriven,  intressant och spännande berättelse som lämnar tillräckligt många frågetecken efter sig för att man ska bli rejält nyfiken på fortsättningen och på hur det kommer att gå för Ilka och vad som döljer sig i det förflutna. Jag ser verkligen fram emot nästa del i trilogin där jag hoppas få svar på en del av mina frågor.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Sara Blædels websida

Min fars hemlighet finns att köpa hos t ex