söndag 24 juni 2018

Recension: Under två timmar av Hanna Landahl

Titel: Under två timmar
Författare: Hanna Landahl
Antal sidor: 281

"Överallt finns de. De där ansvarsfulla människorna som håller sig i trim, som satsar hårt och springer långt och snabbt. Staffan är inte en sådan man, han tränar inte alls faktiskt. Därför är han ansvarslös. Och opålitlig. Och synnerligen karaktärssvag, åtminstone i sina egna ögon och i frun Annas med antagligen? Någonstans bland hämtning på förskolan och grå myndighetskorridorer på Migrationsverket har han tappat bort sig själv och den status han en gång hade. Men nu är det dags att ändra på det. Staffan bestämmer sig, uppmuntrad av Håkan Hellströms musik, för att göra det alla andra gör. Han ska springa Göteborgsvarvet - på under två timmar."

---------------------

Jag har läst Välkommen till Himmelsta (länk till recension finns längre ner på sidan) av den här författaren så det var inte ett svårt beslut att tacka ja när jag fick förfrågan om jag ville läsa den här boken.

Jag undrar om inte nästan alla någon gång har träffat en "Staffan", jag vet att jag har det. En person som en gång i tiden ville så mycket men som sedan aldrig vågade ta steget och som avundas dem som begränsar sig på samma sätt. Lite sådär vardags-/myndighetsgrå och väldigt lagom på alla sätt. En person som man tycker synd om och samtidigt faktiskt ler åt.  I beskrivningen av Staffan har författaren verkligen träffat mitt i prick och jag kan riktigt se honom framför mig.

Jag blir faktiskt full i skratt när Staffan helt plötsligt bestämmer sig för att springa Göteborgsvarvet. Han små försök i början till träning påminner mig direkt om de gubbar vi såg på motionsspåret när vi bodde i Stockholm. Man kände igen dem på en gång - iförda splitternya träningskläder och skor lunkade de 50 m och stod sen och flåsade i en halvtimma. Man såg dem oftast en gång, ev två och sedan aldrig mer.
Alla Staffans beslut grundar sig på att han vill vara som alla andra som han ser som mer lyckade än sig själv. Eftersom grunden är hans mindervärdeskomplex så tar han gång på gång fel beslut och snärjer in sig i sina egna lögner. Och det vet man ju att har man ljugit om en sak så måste man fortsätta att ljuga för den första lögnen genererar fler och fler och förr eller senare blir man påkommen.

Under två timmar är en väldigt realistisk berättelse med en stilla humor som jag verkligen uppskattar. Jag blir irriterad på huvudpersonen men kan samtidigt inte låta bli att le åt de val han gör. Trots att Staffan är en rätt så irriterande person så beskrivs han ändå med en viss medkänsla, annars hade jag nog inte bara tyckt att han är rätt så patetiskt utan kanske till och med tyckt rätt illa om honom. Man får sig verkligen en tankeställare när man läser den här boken!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Hanna Landahls websida

Min recension av en annan bok av den här författaren

Välkommen till Himmelsta