söndag 8 mars 2020

En smakebit på søndag - Min fars hemlighet

Den här helgen hade vi från början tänkt oss att göra nånting roligt, t ex att ta en loppis- och secondhandrunda, men när helgen väl kom så insåg vi att det nog var bäst att stanna hemma. Det har varit mycket att göra den senaste tiden och jag kände mig rätt så trött och då var det bäst att vila. På lördagen fick vi istället besök av en av makens tidigare arbetskamrater och det var riktigt trevligt. På söndagen har vi tänkt oss tillbringa dagen i samma långsamma tempo och inte göra speciellt mycket. Söndagen är också vår tv-tittardag så då går en del av eftermiddagen och kvällen till att titta på favoritprogrammena på tv:n. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas den här söndagen av Betraktninger ~ tanker om bøker.   Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

------------------------

Min smakbit kommer från boken jag precis börjat läsa, dvs sidan 10-11 i Min fars hemlighet av Min fars hemlighet av Sara Blædel (titeln är länkad till förlagets sida dör det finns mer info om boken)

"De första fyra åren sedan Ilkas pappa gett sig av, stod hennes mamma ensam med ansvaret för Poul Jensens begravningsbyrå och dess två anställda som lurade och bedrog henne så snart de fick tillfälle. På den tiden var hon frikostig med förbannelser och hårda ord beträffande bördan han lämnat efter sig åt henne. Att han dessutom hade dragit på sig en massiv spelskuld i företaget, hade Ilka inte fått veta förrän nu. Modern hade uppenbarligen velat skona henne en smula, trots allt. Och givetvis hade hon rätt. Ilkas pappa var en ynkrygg och en skitstövel. Men trots det hade Ilka aldrig riktigt kunnat acceptera att han inte ville ha något med henne att göra. För förutom familjen hade ha också efterlämnat ett brev, i vilket han skrev att han skulle komma tillbaka och hämta dem när allting fallit på plats. En möjlighet hade öppnat sig för honom. I Chicago, USA.

14 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av henne, men jag har kikat på hennes böcker :)

    SvaraRadera
  2. skönt att ta det lugnt vi har inte heller gjort så mycket, en skitstövel till far låter inget vidare, dock inget man völjer själv, tack för smakbiten-

    SvaraRadera
  3. Det beste som er å gjøre ingenting. Nyt søndagen!
    Hvilken tidsepoke er boken fra?

    SvaraRadera
  4. Det er fantastisk å tilbringe søndagen i sakte tempo :-) Det skal jeg også gjøre.
    Jeg har lest to bøker av Sara Blædel, men det er ganske lenge siden. Denne tror jeg ikke er oversatt til norsk. Jeg likte de to bøkene jeg leste, så jeg ville ikke ha noe imot å lese fler.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Det var en obekant författare för mig, så jag läste på lite och detta ska alltså bli en trilogi. Visste inte att det fanns en "dansk-koloni" i USA, Tack för smakbit, trevlig söndag med film och böcker, i dagens dimmiga väder är det tur hunden hittar hem själv

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Har aldrig hört talas om författaren förut.

    SvaraRadera
  7. Den här ligger i min TBR-hög. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. har läst De bortglömda av den här författaren. gillade den tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  9. Lugna söndagar är en favorit. Känner till författaren men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. En okänd bok för mig. Kan nog vara något för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbit! Begravningsbyråer brukar vara spännande miljöer.

    SvaraRadera
  12. Den här kom hem som en överraskning och jag är lite sugen på att prova. Har läst en deckare av henne för flera år sedan.

    SvaraRadera
  13. Hoppas du/ni fick en skön söndag!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakebiten! Har inte läst något av henne, än.

    SvaraRadera