tisdag 28 januari 2020

Recension: Doña Maria - kvinnor i vitt av Cecilia Samartin

Titel: Doña Maria - kvinnor i vitt
Originaltitel: Ladies in white
Författare: Cecilia Samartin
Översättning: Inger Lernevall & Mia Ruthman
Format: Inbunden
Antal sidor: 350
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Den stolta Doña Maria lever i ett litet rum i sitt barndomshem, en herrgård som regimen gjort om till lägenhetskomplex. hon ser fram emot att hennes nevö Ernesto ska komma hem efter sin långa tjänstgöring utomlands. Han har ett viktigt arbete - men Maria börjar bli gammal och hon saknat sim ögonsten som hon är så stolt över.
Men doña Maria vet inte att Ernesto egentligen sitter som politisk fånge under fruktansvärda i fängelset i Havanna. Hans fru Silvia försöker gång på gång få träffa honom men de många och långa timmarna i väntrummet förblir fruktlösa.
En söndag samlar Silvia de andra kvinnorna som inte heller får träffa sina fängslade söner, män eller bröder, och de promenerar stilla från mässan till fängelset, helt klädda i vitt, med varsin gladiolus i handen. Det är en manifestation för kärleken och för mänskliga rättigheter. Och så är frihetsrörelsen Kvinnor i vitt - Damas de Blanco - född."

--------------
Cecilia Samartin är en av mina absoluta favoritförfattare och habegäret slår till så fort jag ser att det kommer nytt av henne. Jag är väldigt förtjust i den latinamerikanska stilen med inslag av magisk realism och så har jag också tyckt om de ämnen hon hittills valt för sina berättelser.

Den här författaren är född på  Kuba men flydde till USA och bor där med sin man.  Hon har skrivit om Kuba i en tidigare bok, Drömhjärta (länk till min recension finns längre ner på sidan). Att Kuba ligger nära hennes hjärta märks väldigt tydligt både i miljö- och personbeskrivningarna. När man börjar läsa förflyttas man omedelbart till Kuba med allt vad det innebär av dofter, ljud och människor.

Det är lite extra intressant att hon valt att berätta om Kvinnor i vitt, Damas de Blanco, som jag faktiskt inte läst om tidigare, trots att jag läst en del om Kuba under Castros regim. Jag associerade faktiskt direkt till "De galna mödrarna" i Argentina som också demonstrerade och hade vitt som sin färg.

Doña Maria - kvinnor i vitt är en engagerande berättelse om hur en kvinnlig motståndsrörelse startade på Kuba.Som vanligt när det gäller Samartins böcker så fastnade jag direkt för den här boken och sträckläste boken och inte bara det utan fortsatte med att ta reda på mer om de här kvinnorna genom att googla på Damas de blanco. Jag kan verkligen förstå varför Samartin valt att berätta om de här kvinnorna och jag hoppas nu att det inte dröjer allltför länge innan hon kommer med nästa bok!

Tack Bazar förlag/Schyttberg PR för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Cecilia Samartins websida

Andra böcker jag recenserat av Cecilia Samartin

Drömhjärta
Salvadoreña
Señor Peregrino
La Peregrina
Los Peregrinos
Skönhet ur askan


Doña Maria - kvinnor i vitt finns att köpa hos r ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar