torsdag 17 juli 2014

Appendix

Titel: Appendix
Författare: Pontus Lindh
Format: Inbunden
Antal sidor: 182
Förlag: Klorofyll


"baksidestext s. -en -er En aptitretande text avsedd att få boken att klibba fast i läsarens hand (läs: inget får komma emellan mig och denna bok). Texten kan innehållsdeklarera eller bara komma med vissa nebulösa antydningar. Allt som oftast avspeglar baksidan bokens raison d'être. Om det nu finns ett sådant, vill säga. En typisk inledning är att namnge författaren och dennes navigationspunkter innan texten lyfter blicken och sätter boken i ett vidare sammanhang, alt. sänker blicken och försöker skapa en dramaturgisk gunga. Efter baksidestexten, som en sorts äkthetsintyg på bokens unika värde, följer panegyrik från kritiker eller känd författare. Typ: "Jag saknar ord för Appendix"; "Herreminje, Herre Jemine!"; "Lyllos dig som har kvar denna läsupplevelse!"


--------------------------------------

Appendix är en sorts tillägg till SAOL XIII med ord som glömts bort, utelämnats osv osv. Det är också Pontus Lindhs alldeles egna ordbok där han samlat en alldeles egen samling ord som i många fall har väldigt personlig betydelse för honom.

Appendix innehåller både vanliga ord och Lindhs egenkonstruerade ord, alla med hans alldeles egna, högst personliga betydelse (se ovan betydelsen för baksidestext). Många av betydelserna är lite underfundiga och får mig at le, en del är smått självbiografiska och låter mig få glimtar av författarens liv så jag lär känna honom och hans värld lite bättre.  

Appendix stannar nog kvar på bordet bredvid mig så jag emellanåt kan läsa och smaka på något av Pontus Lindhs ord.

Tack Klorofyll förlag och Pontus Lindh för rec.exet!





Appendix finns att köpa hos t ex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar