onsdag 23 juli 2014

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten

Titel: Fiskar ändrar riktning i kallt vatten
Författare: Pierre Szalowski
Format: danskt band
Antal sidor: 262
Förlag: Sekwa förlag


"Den 4 januari 1998 får en elvaårig pojke veta att hans föräldrar tänker skiljas och ber desperat om hjälp från ovan. Den 5 januari 1998 drar den värsta isstorm som Quebec någonsin upplevt in över landet. I naturkatastrofens spår formas nya vänskapsband, och solidaritet och medmänsklighet börjar spira"


-----------------------------------------


Vanligtvis är det inte ofta jag läser feelgood, de flesta feelgoodböckerna är inte riktigt min typ av läsning. Men självklart finns det också sådana jag gillar. Och Fiskar ändrar riktning i kallt vatten är precis en sådan som jag tycker om.

Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig men inte det jag fick. Pga titeln hade jag definitivt inte väntat mig en feelgoodroman som lämnar mig med en varm känsla i hela kroppen utan snarare nånting lite knepigt och svårförståeligt. Istället fick jag läsa en charmig berättelse om hur grannar tyr sig till och hjälper varandra när det blir kris. Och om hur kärleken spirar mellan två lite udda personer.

Jag gillar också elvaåringens reaktioner och känslor - de är så trovärdiga. Självklart vill en elvaåring att mamma och pappa inte ska skilja sig och självklart gör han vad som helst för att förhindra det. Och lika självklart är det ju också att en elvaåring lägger skulden på sig själv.

Och varifrån den lite aviga titeln kommer ifrån tänker jag inte berätta, det är nämligen en historia för sig.

I vilket fall som helst så är Fiskar ändrar riktning i kallt vatten en underbar liten feelgoodroman som man verkligen mår bra av.

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON












4 kommentarer:

  1. Ser ut som en interessant bok. Tittelen er litt diffus, så jeg hadde nok ikke valgt den fra en bokhylle. Men takk for bra tips!

    SvaraRadera
  2. Det var den sista boken jag läste förra året, har jag för mig, och den var verkligen bra. Lämnade en känsla av värme efter sig, precis som du skriver.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar den boken! Den kommer jag inte att glömma:).

    SvaraRadera
  4. Åh, låter som en bok jag skulle gilla! :)
    Måste kolla upp den. Tack för boktips!
    Fortsatt trevlig sommar! :)

    SvaraRadera