tisdag 1 juli 2014

Dykaren

Titel: Dykaren
Författare: Håkan Östlundh
Format: pocket
Antal sidor: 380
Förlag: Månpocket

"Gotland upplever en rekordartad värmebölja som dröjer sig kvar långt in i september. Men det är inte den kvava hettan som håller tjugofyraåriga Jenny Lundgren vaken om nätterna. Hon plågas av mörka minnen från sin barndom. Skrämmande bilder i envist återkommande mardrömmar tvingar henne att fatta ett dramatiskt beslut. Hon polisanmäler sin egen pappa. För mord
En vecka senare gör två snorklande småpojkar en makaber upptäckt i ett vattenfyllt kalkbrott på norra Gotland. Några meter under ytan flyter liket av en dykare.
De två händelserna blir början på en resa bakåt i tiden. En resa som väcker till liv långt mer fasansfulla minnen än de som hållit Jenny vaken om nätterna."


--------------------------------------------------------

Jag har verkligen hittat min typ av Gotlandsdeckare i Håkan Östlundhs serie om kriminalpolisen Fredrik Broman.

Samma saker som jag tänkte på när jag läste Släke slår mig även här. Personerna är så vanliga, det finns ingen som är alltigenom god och ingen som är alltigenom ond utan här handlar det om folk som är som folk är mest. Och ingens privatliv, inte ens Fredrik Bromans, tar över så att resultatet inte längre ens påminner om en kriminalroman. Fokus ligger på själva brottet och utredningen kring den och det uppskattar jag enormt.

Jag uppskattar också att det inte är speciellt lätt att komma underfund med vem som gjort vad och varför även om jag såklart ändå försöker gissa mig till det. Och småskrattar sen över hur fel jag hade.

Morden i Dykaren är inte lika blodiga och brutala som i Släke, utan snarare lite mer kluriga och kusliga vilket gör boken minst lika spännande som första delen i serien.

Jag kommer definitivt att fortsätta läsa den här serien.

Mer om författaren på hans egen hemsida

Dykaren finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar