tisdag 15 juli 2014

Hemligheternas rike

Titel: Hemligheternas rike (De utvalda del 3)
Författare: Kristin Cashore
Format: pocket
Antal sidor: 622
Förlag: Månpocket

"Tio år gamla prinsessan Bitterblue lever i skräck för sin ondskefulla far, Kung Leck. Han styr som tyrann över sitt rike och bryter ner sitt folks vilja, och ingen vet vad han egentligen gör med dem han för till sin kammare i källaren.

Åtta år senare kämpar drottning Bitterblue för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet på nätterna för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue"


--------------------------------------------------


Hemligheternas rike är sista delen i De utvalda-trilogin.

Den här gången kommer jag rätt så lätt in i handlingen trots att det var ca 1,5 månad sen som jag läste del 2, dvs jag gick inte direkt på tredje delen med de andra delarna färska i minnet. Det underlättar nog också att jag lärde känna många av karaktärerna redan i andra delen, Monstrets dotter, så jag har mycket lättare att hålla reda på vem som är vem och vem som är vad. Kanske underlättar det också att det inte är några längre resor med utan det mesta tilldrar sig i och kring Bitterblues slott.

Själva berättelsen är spännande och den håller ett bra tempo som också gör att läsandet går lättare och snabbare än med tidigare delar och faktiskt så gillar jag den här sista delen mer än de tidigare.

En sammanfattning på hela trilogin kommer så småningom.

Hemligheternas rike  finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar