söndag 27 juli 2014

En smakbit på söndagen

På söndagarna brukar bloggen Flukten fra virkeligheten hålla En smakebit på søndag då man ska ge en smakbit från boken man just då läser, men hon är på semester just nu. Men jag gillar det här med smakbitar så mycket att jag ger en smakbit även under perioden då Flukten fra virkeligheten är på semester.

Min smakbit idag kommer från sid 19 i Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg





"Det sägs att utländska kungar också har gjort ett kort uppehåll här, och blivit mötta av flaggviftande människor på perrongen, och fått sina kungavagnar sidokopplade för kunglig frukost, och omkopplade till svenskt kungatåg för den sista paradfärden in till Stockholms Central och kungliga slottet, men någon sådan värld utanför vårt köksfönster har jag inget minne av. Förmodligen var det före kriget, innan vårt hus var byggt och innan jag fanns, och det enda man såg om man till äventyrs tittade ut genom vagnsfönstret åt vårt håll var sandmo och gles tallskog."




1 kommentar: