tisdag 29 juli 2014

Sammanfattning - The Tudors

Tanken var att skriva sammanfattningen av hela trilogin direkt efter recensionen av den tredje och sista delen av trilogin, men nu blev det inte så. Men bättre sent än aldrig, så jag tar sammanfattningen nu.

The Tudors består av tre böcker, Ske din vilja, Tårar av blod och En drottnings död och är baserad på en TV-serie med samma namn.

Jag var lite tveksam till själva konceptet, dvs att man gjort det här i omvänd ordning till vad man är van vid, och hur det skulle fungera. Det vanliga är ju att det görs en film alt TV-serie efter en bok, här hade man alltså först gjort TV-serien och sedan baserat böckerna på den. Till saken hör också att böckerna är skrivna av två olika författare. Del ett är skriven av Anne Gracie och del två och tre av Elizabeth Massey. Men jag tycker det har fungerat relativt bra i den här trilogin. Det jag saknar är ett djup i själva berättelsen. Samma gäller också personbeskrivningarna, jag får känslan av att författarna räknat med att läsaren nog redan sett TV-serien och alltså känner personerna i förväg 0och har en "färdig" bild av dem och då behöver man inte berätta så mycket mer om dem.

Förvånansvärt nog har författarna lyckats jämna ut och jämka ihop sina stilar så bra att det nästan inte märks att det egentligen är två olika personer som skrivit böckerna. Det enda som jag tyckte mig märka var att författaren till del ett och del två inte riktigt hade samma inställning till Anne Boleyn, men även det jämnades ut i slutet på del två.

Självklart blir inte den här trilogin någon specielt uttömmande eller djuplodande berättelse om denna period i Englands historia men det är nog inte meningen heller. Och för mig som läsre spelar det inte heller någon större roll, vill jag läsa nånting mer exakt så är det ju bara att gå till historieböckerna. The Tudors är istället en underhållande roman med historisk bakgrund som ger en liten inblick i hur det gick till på den tiden.

Böckerna är lättlästa och underhållande och trots att de flesta nog redan innan vet en del om Henrik VIII och hans kvinnor så är det intressant läsning som ger ytterligare insikt i hur det gick till i hans hov.

Mina recensioner om de tre delarna






Del 1 - Ske din vilja av Anne Gracie









Del 2 - Tårar av blod av Elizabeth Massie













Del 3 - En drottnings död av Elizabeth Massie






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar