måndag 21 juli 2014

Och bergen svarade

Titel: Och bergen svarade
Författare: Khaled Hosseini
Format: pocket
Antal sidor: 361
Förlag: Månpocket

"Det var Abdullah som uppfostrade henne, fastän han fortfarande var ett barn själv. När Pari var baby var det honom hon vöckte om natten, det var han som gick omkring och vaggade henne i mörkret. När deras pappa inte längre kan försörja sin nya växande familj sätter han dottern i en kärra och vandrar genom öknen, från hemmet i den fattiga byn Shadbagh till den larmande storstaden Kabul. Här ska Pari få en ny tillvaro hos ett barnlöst par.
När bandet mellan bror och syster bryts skapas en saknad som kommer att påverka mångas liv. Saknaden färdas med dem ut i världen, från Afghanistan till Paris, till San Francisco och till den grekiska ön Tinos. Och den dag när syskonen möts igen, är det kanske redan för sent..."


------------------------------------------------------


Jag har läst Hosseinis Flyga drake och Tusen strålande solar tidigare, och dem gillade jag. Men det betyder också att jag hade ganska så höga förväntningar på Och bergen svarade och det är inget bra utgångsläge.

Jag gillar Och bergen svarade, men den kommer inte riktigt upp i samma klass som Hosseinis två tidigare böcker. Han har en berättarstil som tilltalar mig enormt men så är jag ju också svag för den österländska berättarstilen med vackra, ibland detaljerade beskrivningar av saker och ting.

Det centrala är ju berättelsen om Abdullah och Pari men en av de saker jag har lite svårt med är mängden personer i sidotrådarna, det fanns tillfällen då jag nästan tappade bort mig  och var tvungen att bläddra tillbaka i boken för att få ihop sammanhanget.

Tyvärr måste jag säga att även om boken var helt OK att läsa så berörde den mig inte heller lika mycket som Hosseinis tidigare böcker. Kanske hade jag för stora förväntningar och hade tyckt annorlunda om jag inte läst de andra böckerna innan...

Mer info om författaren och hans böcker finns på Khaled Hosseinis hemsida

Och bergen svarade finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




3 kommentarer:

  1. Den här har jag på läsplattan, men den får nog ligga där oläst ett tag till. De flesta som läst den verkar tycka som du och jag vill ju egentligen ha en ny Tusen strålande solar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det man vill, men tyvärr tyckte jag inte att man fick det. Han hade nog för mycket att leva upp till efter två böcker som Flyga drake och Tusen strålande solar.

      Radera
  2. Vill så läsa denna!! Har läst Flyga drake av denne författare och den var fantastisk!

    SvaraRadera