måndag 14 juli 2014

Tematrio - Franska romaner

Frankrikes nationaldag till ära ger Lyran i veckans Tematrio uppmaningen

Berätta om tre bra franska romaner!

-------------------------

Mina tre blir då en blandning av böcker jag läst och sådant som väntar i bokhyllan




Älskaren av Marguerite Duras. Läste Älskaren för så länge sedan att jag nu lagt in den på olästa-listan för omläsning.








Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Den första av Anna Gavaldas böcker jag läst och den som gjorde att jag fastnade för hennes böcker.









Drömbokhandeln av Laurence Cossé. Väntar än så länge i bokhyllan












15 kommentarer:

  1. Både Gavalda och Duras fick vara med i min trio också. Drömbokhandeln har jag tänkt att jag ska läsa någon gång. Den har ju en sådan lockande titel ;)

    SvaraRadera
  2. Drömbokhandeln var trevlig läsning, för att inte tala om omslaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att det finns någon som tyckt bra om den, har hittills nästan bara hört negativt om Drömbokhandeln.

      Radera
  3. Drömbokhandeln står och väntar i min bokhylla också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar faktiskt närma mig den nu och kommer nog snart börja äsa den.

      Radera
  4. Tillsammans är man mindre ensam väntar på mig i bokhyllan.

    SvaraRadera
  5. "Älskaren" är en av mina absoluta favoritböcker!

    SvaraRadera
  6. Drömbokhandeln har en fantastisk framsida. Möjligen att jag blir misstänksam och tror att den är en romantisk gullebok? Sånt somnar jag av.

    SvaraRadera
  7. Drömbokhandeln tyckte jag inte om...

    SvaraRadera
  8. Åh bra trio! Jag funderar fortfarande på min. Både Duras och Gavalda är fantastiska! Drömbokhandeln gillade jag men inte lika mycket som dina andra två :)

    SvaraRadera
  9. Filmen på Tillsamman är man mindre ensam var så fin. Så franskt charmig. Älskaren tipsar jag också om, om man vill kan man lyssna på Lundströms cirkel när man läser, den är väldigt bra!

    SvaraRadera
  10. Tillsammans är man mindre ensam tyckte jag med om :) Älskaren skrev jag upp på att-läsa-listan under förra årets franska trio, men den har fortfarande inte blivit läst...

    SvaraRadera
  11. Drömbokhandeln är jag nyfiken på, kanske dags att slå till nu!

    SvaraRadera