söndag 20 juli 2014

En smakbit på söndagen

På söndagarna brukar bloggen Flukten fra virkeligheten hålla En smakebit på søndag då man ska ge en liten smakbit från boken man just då läser. Hon har i alla fall tagit semester under juli, men jag tänkte att jag kan ju lika gärna fortsätta med smakbitarna i o m att Boklysten inte tar semester.

Jag är lite sen idag eftersom jag tillbringat dagen på en bakluckeloppis som hölls på en stekhet åker och behövde efter det ta och vila lite. Men bättre sent än aldrig så nu är det dags! Min smakbit kommer från sid 133 i Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski.






"- Du är rädd för det du inte kan identifiera, som homosexuella och judar. Det syns att en svart är svart, alltså blir du inte rädd. Nu när du pratat med mig och vet lite vem jag är, stör det inte dig att jag är homosexuell och dessutom jude. Eller, det stör dig inte längre i alla fall. Du behöver kunna se olikheten. Du är inte född sån, Alexis, jag vet att du inte var så innan. Men innan vad? Vet du det?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar