fredag 16 maj 2014

Bara för din skull

Titel: Bara för din skull
Författare: Charlotta Lagerberg Thunes
Format: Häftad
Antal sidor: 243
Förlag: Mogwai Bokförlag

""Dragan kommer från det krigshärjade Balkan och lever ett slentrianmässigt liv i Göteborg, där dagarna fylls med taxikörningar och ett ständigt grubblande över det förgångna. Ebbas tillsynes välmående liv krackeleras och hon tvingas omvärdera livet.
En sen natt längs Göteborgs centrala gator korsas Dragans och Ebbas vägar och det blir en resa genom smärta, motstånd, glädje och uppvaknande."

------------------------------------------


När jag läste baksidestexten så kändes Bara för din skull väldigt intressant, det var nånting som ändå händer i verkliga livet - svensk flicka med stabil bakgrund möter invandrare med traumatisk bakgrund. Men början var riktigt seg och det tog tid att komma in i handlingen. Det var lite för mycket om Ebba och Magnus och jag satt bara och väntade på att Ebba och Dragan skulle träffas och var nyfiken på hur deras möte skulle ske (förutom då den första gången de såg varandra i taxin). Berättelsen tog fart först när Ebba och Dragan träffades "på riktigt" och det var först då som det blev intressant. Slutet på deras relation var lite av en överraskning men riktigt trovärdigt faktiskt.

Men - jag är inte lättstörd när det gäller skrivfel osv men även jag har en gräns - och den gränsen kommer vid särskrivningar. Helt plötsligt hickar jag nämligen till när jag ser en särskrivning...men första reaktionen blir att det må väl vara hänt, alla kan göra misstag nån gång. Och när jag fortsätter så läser jag en lång bit men sedan dyker det upp en till. Och det är nu det går snett med läsandet. Jag sitter bara och väntar på särskrivningarna och andra fel och har svårt att koncentrera mig på det som händer i berättelsen. Och visst, det dyker upp särskrivningar lite då och då, men också annat - märklig ordföljd, märkliga ordval, felstavningar osv osv.

Jag ville så gärna gilla den här boken och jag har en känsla av att jag kanske också skulle ha gjort det om den bara hade korrekturlästs lite bättre så jag inte hade hakat upp mig så mycket på de särskrivningar och andra grammatiska felaktigheter som dök upp.

Den här boken fungerade helt enkelt inte för mig...hoppas den fungerar bättre för någon annan.

Tack Charlotta Lagerberg Thunes för rec.exet!







2 kommentarer:

  1. Korrekturläsning ligger inte på författarens bord. Att leta särskrivningar är som att peta i maten pga man stör sig på en gäst i en annan del av restaurangen.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du läste min bok och gav återkoppling. Boken kommer att korrekturläsas och lanseras på nytt i augusti.

    Ha en fin sommar!
    Önskar författaren till boken ovan

    SvaraRadera