torsdag 15 maj 2014

Som om inget hade hänt

Titel: Som om inget hade hänt
Författare: Maja Britzelli
Format: Inbunden
Antal sidor: 316
Förlag: Hoi Förlag

"En lugn gata i Saltsjö-Boo, lyckliga liv med alla bekvämligheter. Den stora villan glänser i sommarsolen. Här bor Anders och Beatrice och deras två barn. Men bakom fasaden är familjelyckan uppbyggd av skådespel och förnekelse. Anders tyngs av familjens hemlighet som han känner sig tvungen att dölja med alla medel, för vad är han för en man som låter sig kontrolleras så? När Beatrice bokar en resa som de inte har råd med börjar saker hända i familjen som riskerar att spräcka den tunna is de går på.

Polisen Leif Bengtsson blir misstänkt för mordet på ett engångsligg. Inte nog med att han kämpar med sitt destruktiva förhållande till kvinnor och sex, nu väntar en mordrättegång.

Den unga kvinnan visar sig vara sekreteraren på Anders arkitektfirma, och även han blir inblandad i utredningen. Leifs kollegor gör allt de kan för att fria Leif från misstankar, men bevisen pekar onekligen åt fel håll."


------------------------------------------------------

Att den här recensionen skulle bli oerhört svår att skriva visste jag direkt när jag insåg vad boken egentligen handlar om. Jag vill ju inte avslöja för mycket och förstöra läsningen för andra, men samtidigt berör Som om inget hade hänt mig så djupt att jag är tvungen att avslöja en del för att kunna få med i alla fall lite av mina egna känslor och reaktioner.

När jag hade läst ett par sidor så kände jag lite tvivel på om jag skulle orka läsa den här boken, men då var jag redan ohjälpligt fast och det var bara att läsa vidare trots klumpen i magen. Det skrivs hur många böcker, artiklar och dyl som helst om mäns våld mot kvinnor. Hur många skrivs om det motsatta, kvinnors våld mot män? Jag har läst en i början på detta år, och det var den första och fram tills nu den enda om detta viktiga ämne. Man kan ju fråga sig varför det är så, är det verkligen så att man helt enkelt bortser från det faktum att nånting sånt här existerar?  En av orsakerna till att jag reagerade så kraftigt på  den här boken är att den kom lite för nära min egen verklighet eftersom jag har en liknande situation i min närhet. Och jag tror också att även den som inte ens tänkt tanken på att nånting sånt här existerar, kommer att reagera. Kvinnors våld mot män är nånting som ofta sopas under mattan och det finns säkert folk som inte tror att sådant förekommer. Det våldet är nog också ganska tabubelagt och någonting som många väjer för att prata om, för "det finns inte". Män är starka och kvinnor är svaga och en kvinna kan inte rå på en man. Och det är skamligt att en man blir hunsad av en kvinna. Tyvärr är nog den skammen nånting som offrena också känner och därför hör man sällan nånting om det.Men trots detta så finns nog liknande undangömt i fler hem än vad man skulle kunna tro.

Handlingen i boken är oerhört trovärdig och lätt att leva sig in i. Trots att författaren alltså skrivit om ett svårt ämne är boken lättläst och man sugs med direkt in i berättelsen och vänder blad efter blad för att komma vidare och få reda på vad som händer.

När det gäller mordet som ingår i handlingen så är det inte speciellt svårt att ganska snabbt komma underfund med vem som är skurken. Men det gör faktiskt ingenting, snarare ger det faktiskt berättelsen en extra dimension.

Personerna i boken är verkliga och man lär känna dem ordentligt under berättelsens gång. Det är lätt att skilja på vilka man gillar och vilka man inte gillar - det går ju bara inte att tycka om Beatrice, där finns inga försonande drag. Anders är i princip raka motsatsen och därmed en person som man automatiskt tycker om och har medkänsla för. Poliserna, Leif Bengtsson och Göran Persson som utreder mordet kan jag känna är nästan lite för mysiga, riktigt så mysiga är nog inte poliser i verkliga livet.

Jag har gråtit, mått illa och nästan kräkts under de dagar det tog att läsa boken men jag är ändå tacksam för att jag fick möjlighet att läsa den. Den här åker in på min Årets favoriter direkt! Och jag rekommenderar den starkt till alla som vill läsa en riktigt bra bok om ett ämne som man sällan hör och/eller ser beröras! LÄS DEN!

Tack Maja Britzelli för rec.exet och möjligheten att få läsa och recensera boken

Som om inget hade hänt finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar