torsdag 29 maj 2014

Till minne av Charlie K

Titel: Till minne av Charlie K
Författare: Dag Öhrlund
Format: Inbunden
Antal sidor: 362
Förlag: Bra Böcker

"När elitsoldaten Niclas Jones fått sin militära karriär saboterad av en kollega förvandlas han till en rastlös själ som ger sig ut på en resa runt USA. En kväll blir han vittne till ett överfall och räddar livet på privatdetektiven Charlie Keeper. Djup vänskap uppstår och något år senare ber Keeper svensken att komma till New York och jobba för honom.

Fyra år senare sprängs Keeper i luften sedan han kommit en politisk skandal på spåren. Nic flyr till Sverige efter att ha säkrat ett arv på flera miljoner som Charlie lämnat till honom. Tillbaka i Stockholm känner sig Nic vilsen. Han hyr ett magasin i Frihamnen och försöker försörja sig som privatdeckare.

En kväll bankar det på metallporten till magasinet. Utanför står en liten, smutsig och livrädd pojke från Ryssland. Någon smugglar knark i magen på barn och när Nic hittar en död pojke mellan containrarna i hamnen, bestämmer han sig för att spränga ligan. En vansinnig jakt börjar i Stockholm och slutar på en barnbordell på den belgiska landsbygden."


------------------------------------------


När jag ser namnet Öhrlund på en bokrygg så är det Christopher Silfverbielke som dyker upp i mitt huvud, och jag tror att många som läst Buthler & Öhrlunds serie om Jacob Colt reagerar ungefär likadant. Men på bokrean hittade jag Dag Öhrlunds första egna spänningsroman och den var jag ju bara tvungen att ha.

I Till minne av Charlie K finns inte en Silvferbielke så långt ögat når och stilen är helt annorlunda mot de böcker som Öhrlund skrivit tillsammans med Buthler. Här är det den hårdkokta New Yorkstilen som gäller med en riktig hårding som huvudperson. Det ligger lite New York förflyttad till Stockholm i stämningen (och till viss del också i miljön) i boken. Stilen får mig att tänka på Mickey Spillane och hans huvudperson Mike Hammer, i mina ögon finns det faktiskt ganska stora likheter. Och jag gillar det! Mickey Spillane var en av min fars stora favoriter och jag tror han läste alla Spillanes böcker som översatts till finska och/eller svenska, alltså gjorde jag det också eftersom jag oftast läste inte bara mina egna böcker utan också allt som de andra i familjen köpte.

Boken är lättläst och tempot är högt och det är väldigt amerikanskt och jag gillar det skarpt. Nu hoppas jag bara att det snart också kommer en fortsättning med Nic Jones för jag vill läsa mer om och med honom!







Mer om Dag Öhrlund och hans böcker kan du läsa på hans hemsida


Till minne av Charlie K (i pocketformat) finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar