måndag 5 maj 2014

Tematrio - Krigets fasor

Lyrans Tematrio är ett måste på måndagar, så också denna måndag. Temat för den här veckan är Krig. När jag sorterade i minnet så kom jag underfund med att jag läst en hel del krigsböcker i mina dar för det ploppade upp en hel massa titlar. Men så kom jag på att det nog inte är så konstigt - med en far som läste och en äkta make som läser krigsböcker har det alltid funnits många krigsböcker i min närhet. Och när jag ville ha omväxling från mina egna böcker så läste och läser jag även deras böcker och då blir det alltså ofta krigsböcker.

Mina tre böcker om krig som jag valde ut är





Okänd soldat av Väinö Linna. En klassiker som många anser vara en av de absolut bästa krigsböckerna. Andra världskriget









Klockan klämtar för dig av Ernest Hemingway. Också en klassiker. Spanska inbördeskriget.











Ivans krig av Catherine Merridale. Andra världskriget på den ryska sidan.








7 kommentarer:

  1. Okänd soldat står oläst i hyllan. Kanske dags att den slutar vara hyllvärmare...

    SvaraRadera
  2. Okänd soldat är jättebra! De andra har jag inte läst, skulle kanske ta mig an Hemingway.

    SvaraRadera
  3. Hemingway var den förste författaren jag kom att tänka på, men sen insåg jag snabbt att jag faktiskt inte läst någon av hans krigsskildringar, utan mest om tjurfäktning och stora fiskar :-)

    SvaraRadera
  4. Ja just det, Klockan klämtar för dig, en bok som jag läst för många år sedan.

    SvaraRadera
  5. Krigsböcker är nog inget för mig egentligen, kanske lite konstigt med tanke på att jag både gjort lumpen och jobbat 17 år i Försvarsmakten. men jag tror jag fick nog då... Dina två första känner jag i alla fall igen, själv hade jag svårt att lyckas lösa den här trion...

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dessa även om jag fingrat på Hemingway-boken några gånger.

    SvaraRadera
  7. Ivans krig har stått och väntat på mig här hemma i åratal men jag har ännu inte läst den pga hemskt och svårt och traumatisk släkthistoria. Men jag SKA läsa den. Okänd soldat också, har den här någonstans.

    SvaraRadera