fredag 30 maj 2014

Tankeläsaren

Titel: Tankeläsaren (De utvalda del 1)
Författare: Kristin Cashore
Format: Kartonnage
Antal sidor: 479
Förlag: Bokförlaget Semic

"Hon var bara åtta år gammal när hon dödade en man första gången. Tio år senare tvingas Katsa fortfarande hota och döda människor åt kungen. För hon är en av de sju kungadömenas särlingar - född med en särskild gåva som kungen har rätt att utnyttja.

Katsa är slagskämpen som ingen kan besegra. Allt förändras när hon möter prins Po - han är mystisk, svårslagen i strid och har ögon som ser rakt igenom henne... Han förstår henne som ingen annan, men vad döljer han? En farofylld färd tar sin början och Katsa får uppleva sådant hon inte trodde var möjligt. Bottenlös ondska, trofast vänskap och en kärlek så stark att den skrämmer henne..."

------------------------------------

Jag läser inte fantasy i vanliga fall, den genrén känns inte riktigt som någonting för mig. Men jag känner att jag varken vet eller har läst tillräckligt fantasy så har jag lovat mig själv att i år i alla fall försöka läsa i alla fall så pass mycket ur den genrén att jag sedan vet om den passar mig eller inte. Och när jag nu hittade Kristin Cashores De utvalda på bokrean så köpte jag dem.

Tankeläsaren är alltså del 1 i Kristin Cashores serie De utvalda. Jag har svårt att komma in i handlingen, tycker den känns rörig och jag har små svårigheter att hålla isär de olika karaktärerna. Till viss del tror jag att mina svårigheter beror på att jag inte är någon van fantasyläsare och tappar fotfästet lite i den här påhittade världen.

Så småningom, när jag bara läser rakt av och låter handlingen bara flyta på utan ifrågasättanden, så känns det som att det blir lättare att gå vidare i handlingen. Men nu kommer nästa svårighet - jag har jättesvårt att ta någonting av det här på allvar och alltså blir ingenting speciellt spännande eller engagerande. Jag är alldeles för beroende av att ha någon slags koppling till den "riktiga" verkligheten för att kunna engagera mig i den här typen av påhittade världar med karaktärer som har nästintill utomjordiska egenskaper...det blir lite för mycket verklighetsflykt för mig. Huvudpersonen Katsa är annars en karaktär som jag gillar, hon är en krigare och inget våp.

Jag ger definitivt inte upp fantasy ännu trots mina invändningar här. Till att börja med så väntar nu fortsättningen på den här serien i bokhyllan. Och sen vet man ju inte, kanske det bara är just den här/dom här böckerna som inte funkar för mig....en bok av någon annan författare fungerar kanske bättre. Ändå är nog just den här serien nånting ganska bra att börja med för den som är ovan med fantasy, den är lättläst och med en relativt okomplicerad handling.

Tankeläsaren finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza (pocket)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar