fredag 16 maj 2014

Bokbloggsjerka 16-19 maj

Jag har ju inte hunnit eller orkat med så mycket den här veckan men Annikas Bokbloggsjerka får man ju bara inte missa.
Den här veckan vill hon veta

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?
För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?
----------------------------------------

Första delen av frågan går automatiskt bort eftersom jag inte läser e-böcker. Så jag svarar bara på den andra delen.

Numera lånar jag inte böcker på bibliotek, det funkar tyvärr inte för mig. Men en gång i tiden gjorde jag det och det finns faktiskt en bok som jag lånat men som jag sen kände att jag ville ha i min bokhylla och gick därför och köpte...och som vanligt eftersom det är jag, så räckte det inte med att bara köpa boken utan jag var såklart tvungen att ha den både på svenska och engelska. Den boken är Tidagarna med Morrie/Tuesdays with Morrie av Mitch Albom. Den gjorde ett sånt intryck på mig att jag var bara tvungen att ha den  så jag kunde läsa den om och om igen. Och trots att jag väldigt sällan läser om böcker så har jag faktiskt läst om den ett antal gånger och jag berörs lika djupt varje gång.

Jag lånar sällan böcker av andra, istället byter vi böcker med varandra och då uppstår inte en situation där man läst en bok som man gillar men för att få behålla den så måste man köpa en egen.




14 kommentarer:

  1. hihi, då är jag inte den enda som gillar att äga böcker :)

    SvaraRadera
  2. Jag kunde heller inte svara på första frågan. Andra delen stämmer dock väl in på mig. Jag lånar väldigt mycket på bibblan och det händer att jag därefter köper speciella böcker för att ha hemma.

    SvaraRadera
  3. I bland bli jag stressad av biblioteksböcker så därför bli det mindre och mindre jag lånar!

    SvaraRadera
  4. Jag köper också helst mina böcker, men tycker att det funkar att låna e-böcker eftersom jag slipper springa på biblioteket då. De kan inte bli försenade vid återlämnandet heller eftersom de helt enkelt bara slutar fungera när tiden är ute. Och då är det bara att låna om och fortsätta läsa där man var :)

    SvaraRadera
  5. Skulle ha svårt att byta böcker på det sättet, skulle ha för svårt att skiljas från min egen bok :)

    SvaraRadera
  6. Haha, gillar att du inte bara köper den svenska upplagan, utan engelska också! ^^ Men förstår dig ;) Är rätt frustrerande om man älskar en bok men måste springa till bibblan varje gång man vill läsa den... eller ett stycke ur den!

    SvaraRadera
  7. Bokbytande är genialt, det borde fler ägna sig åt!

    SvaraRadera
  8. Oj nu är jag lite extra glad att jag hittade den på en second hand runda förra helgen! :)

    SvaraRadera
  9. Jag har nog svårt att skiljas från mina böcker.
    Mia

    SvaraRadera
  10. Jag har bara läst en enda e-bok och vill gärna ha fysiska böcker.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte lånat på biblioteket på väldigt länge och när jag gör det så handlar det om böcker som jag tror att jag inte vill äga :)

    SvaraRadera
  12. Rätt kul att titta runt bland riktiga bokbloggar, när man själv fuskar lite i ämnet.
    Vem läser alla dessa e-böcker egentligen ? Det kan ju inte vara så att bokbloggare är teknikfientliga för då skulle dom ju inte blogga.
    Dom riktiga tekniknördarna har ju förutspått pappersbokens död precis som allt annat som skall dö meddetsamma någon ny teknisk sak dyker upp.
    Själv tvivlar jag.

    SvaraRadera
  13. Det är härligt när man blir så fängslad av en bok :)

    SvaraRadera
  14. Jag är oekonomisk på alla sätt när det gäller böcker. Jag läser inte e-böcker och jag lånar inte på bibblan... Vi startade med bokbyte på jobbet, men jag hade redan alla böcker som de andra kom med, och ville egentligen inte heller byta bort några av de jag ägde. Böckerna är nästan som mina husdjur...

    SvaraRadera