onsdag 28 maj 2014

Missionären i Lekebruk

Titel: Missionären i Lekebruk
Författare: Tomas Eriksson
Format: Inbunden
Antal sidor: 375
Förlag: Blue Publishing

" Sommaren 1974 bestämmer sig den nyexaminerade läraren Håkan Ågren för att flytta från Stockholm till Lekebruk i Närke. Där, i det lilla samhället, tror han att han ska få möta människor som är vänligare, mjukare och mer jordnära, och att hans pedagogiska ådra ska få blomma ut.
Han kunde inte ha mer fel.
För i det brutala brukssamhället Lekebruk möter han nepotism, homofobi, en aggressiv motvilja mot förändringar och ett förakt för nollåttor.
Håkan är en vek kille, mer van vid stillsamma samtal vid borden på Stockholms kaféer än vid att dricka hembränt ur dunk, köra motocross eller slåss med raggare på parkeringen utanför en logdans.
Håkan kämpar, emellanåt inte utan framgång, men dras obevekligt mot sin undergång."


----------------------------------------------------------


Gick du i skolan på 70-talet? Det gjorde jag och Missionären i Lekebruk blev en riktig nostalgitrip för mig....Många av karaktärerna i Lekebruks skola är så bekanta, så bekanta och jag sitter och småfnittrar och kommer ihåg hur det var. Jag har haft en Karl-Erik Enbom och en Håkan Ågren som lärare! Även om namnen inte var desamma så var själva personerna nästan exakt som Enbom och Ågren. Jag kom till Sverige i början på 70-talet och började då 6:e klass här - och min klasslärare var definitivt en Enbom. Hans inställning gick i princip ut på att "så här har vi alltid gjort och det finns ingen anledning att ändra på något!".

Beskrivningarna av byborna och livet i byn ganska tillspetsade, men samtidigt träffar de ju så mitt i prick att det går inte annat än att skratta. Och visst har man ju träffat personer som t ex bröderna Bertilsson i verkliga livet.

Det är ganska sällan sk "roliga" böcker lockar mig att skratta men Missionären i Lekebruk får mig att skratta många gånger och minnas hur det var i skolan på 70-talet och hur det var att bo på en mindre ort.

Missionären i Lekebruk är Tomas Erikssons debutbok. Jag hoppas det inte dröjer alltför länge innan Tomas Eriksson kommer ut med fler böcker!

Även den här boken hamnar direkt på min Årets favoriter-lista

Tack Blue Publishing för rec.exet!

Missionären i Lekebruk finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar