torsdag 8 maj 2014

Ett litet snedsprång

Titel: Ett litet snedsprång
Författare: Denise Rudberg
Format: storpocket
Antal sidor: 432
Förlag: Norstedts

"Möt Marianne Jidhoff, 55 år, åklagarsekreterare och nybliven änka, som efter sin man död övertalas att återvända till sitt arbete. En finansman har blivit brutalt mördad utanför sin våning på Östermalm, och Marianne får ta sig an fallet. Brottet visar sig ha kopplingar till en märklig och sluten verksamhet som drivs i det tysta."


---------------------------------------


Med tanke på att Denise Rudberg själv namngett genren elegant crime så var jag såklart nyfiken på de här böckerna. Och när jag hittade de två första delarna på en loppis så var det dags att prova om elegant crime skulle vara nånting för mig.

Det är lättläst och intrigen är inte speciellt komplicerad eller ens klurig. Så det är perfekt underhållningslitteratur när man behöver något som man inte behöver engagera sig alltför mycket i.

Marianne Jidhoff, huvudpersonen, är trevlig och lätt att gilla, precis som Torsten Ehn, men båda är ändå en liten aning färglösa. Den jag blir mer nyfiken på är Augustin Madrid, som nog kan vara betydligt intressantare att få veta mer om.

Jag vet inte riktigt varför Rudberg kallat genren för elegant crime? För jag kan känna lite att på något sätt hade jag väntat mig lite mer än det jag fick.  Men samtidigt, är det lättläst underhållningslitteratur man vill ha, så fungerar nog Ett litet snedsprång alldeles utmärkt. Och för mig fungerar den här alldeles utmärkt att läsa när jag behöver "vila" lite. Och eftersom jag har nästa bok i bokhyllan så kommer jag att läsa den också så småningom

Ett litet snedsprång finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




1 kommentar:

  1. Jag har de här böckerna hemma och när första kom var jag jätte nyfiken sen när jag nu har båda så är jag inte lika sugen, har för många bra olästa här hemma tror jag.

    SvaraRadera