tisdag 20 maj 2014

En drottnings löfte

Titel: En drottnings löfte
Författare: C.W. Gortner
Format: Inbunden
Antal sidor: 495
Förlag: EA Förlag

"Ingen trodde jag var ämnad för storhet.
Så börjar den dramatiska berättelsen om Isabella av Kastilien. I denna gripande och spännande roman får du följa en av historiens mest berömda och kontroversiella  drottningar på hennes väg till makt. Hon var krigaren som enade ett delat land men stöttade inkvisitionen. Hon var visionären som sände Columbus att upptäcka den Nya Världen - men också en sårbar ung kvinna som i sin kärlek till Ferdinad, prins av Aragonien, fick uppleva både svek och stor passion.
Från sagopalatsen i Segovia till slagfälten i Granada och ett Sevilla fyllt av intriger, sveps du obönhörligen med i den tumultartade strid som enade landet. Och blir djupt berörd av skörheten och styrkan hos kvinnan som mot alla odds blev drottning Isabella av Kastilien."


---------------------------------------------------

När jag var yngre och gick i skolan var historia ett ämne jag tyckte var ett tråkigt måste, mycket för att skolböckerna var så fasligt trista. Nu i vuxen ålder har jag försökt att ta igen skadan lite genom att läsa skönlitterära historiska böcker, den historiska faktan i böckerna brukar ju ändå vara korrekt. En klar favorit har då varit Spaniens historia och kultur.

Efter att nyligen fått läsa två böcker om Spanien fick jag nu alltså möjligheten att läsa ännu en, den här gången om Isabella av Kastilien. Många av de historiska romaner jag läst har handlat om "det vanliga folket" så det var riktigt roligt att för en gångs skull få läsa om kungligheter och Isabella av Kastilien är ju en mycket speciell och spännande person.

Isabella och Ferdinand har nämnts i en del av de böcker jag läst men jag har inte tidigare fått lära känna dem närmare så det var verkligen intressant att äntligen få veta mer om dem. Och att få se deras verklighet genom Isabellas ögon  ger en alldeles speciell känsla åt berättelsen, den blir om möjligt ännu mer verklig.

Även om jag alltså har träffat på Isabella och Ferdinand i andra böcker så kom jag här underfund med hur lite jag egentligen visste om dem. Och speciellt, hur lite jag egentligen visste om Isabella av Kastilien. Vilken stark och handlingskraftig kvinna hon var! Att i 1400-talets Spanien ta och hantera makten på det sättet hon gjorde är en enorm bedrift, speciellt med tanke på hennes ålder. Och en annan av sakerna jag inte visste något om var hur mycket hon egentligen gjorde för kvinnorna - på den tiden var det ju inte precis en självklarhet att även kvinnor skulle ha möjlighet till utbildning. Jag vill inte avslöja alltför mycket så jag avstår att rada upp allt det som hon uträttade, men hon var en beundransvärd kvinna, långt före sin tid! Och ja, visst finns det negativt om henne också, t ex inkvisitionen, men samtidigt har författaren faktiskt lyckats få mig att i alla fall delvis förstå varför Isabella stöttade den.

Gortner har lyckats skriva en historisk bok med mycket historisk fakta som samtidigt är lättläst och engagerande. C.W. Gortner var helt okänd för mig innan jag läste En drottnings löfte men nu är jag väldigt sugen på att få läsa fler böcker av honom!

Tack EA Förlag för rec.exet!

Vill du veta mer om C.W. Gortner och hans böcker, gå in på hans officiella hemsida

En drottnings löfte finns att köpa hos t ex








1 kommentar:

  1. Låter som en bok för mig :-) Retar mig lite att klänningen på bokomslaget är helt fel stil för den tid Isabella levde. Så där såg modet ut sent 1500-tal och tidigt 1600-tal. Spanjorerna var dessutom kända för sin strikta stil, och det kan man inte kalla den där blåsan! Men, men, om det är en bra bok ska jag väl inte haka upp mig på det ;-)

    SvaraRadera