torsdag 22 maj 2014

Vid fyrtio börjar livet

Titel: Vid fyrtio börjar livet
Författare: Stefan Åberg
Format: Häftad
Antal sidor: 367
Förlag: Andra rum Förlag

"Livet rusar fram och för Pontus vars äktenskap sedan många år går på tomgång väntar fyrtioårsdagen om hörnet när familjen glider isär. Han hamnar i djup depression och frågan är om något som först upplevs som oerhört traumatiskt och fruktansvärt kan leda till att livet tar en ny vändning till det bättre? "Det som inte knäcker dig stärker dig".
Berättelsen utspelar sig i Malmö med omnejd i slutet av 1990-talet och kretsar kring några människor vid livets mitt. I centrum står trebarnspappan Pontus och sjuksköterskan Erika som bor i samma hus.
Erika lever ett bra liv med många vänner men någonstans i hennes medvetna gnager känslan av otillfredsställelse och i takt med den biologiska klockans tickande ökar trycket på henne att förändra sitt liv.
Pontus inser efter ett tag att livet som singel även har sina fördelar. Han upptäcker möjligheten att träffa kvinnor via kontaktannonser och dras på detta sätt in i en karusell av brev och möten med olika kvinnor där han visserligen hoppas på  att kunna möta en ny partner men samtidigt ser det hela som ett spännande experiment."


------------------------------------------------

Vid fyrtio börjar livet är Stefan Åbergs debutroman och självklart visste jag, när jag började läsa, att det var en relationsroman. Det jag inte hade reflekterat över var att den , till skillnad mot många andra liknande böcker, handlar om en mans nya singelliv efter en skilsmässa, annars tycker jag det oftast handlar om kvinnan i ekvationen.
Själva berättelsen är så där lagom mysig och jag sitter och småler åt hur Pontus lite osäkert söker kontakt genom kontaktannonser. I dagens läge sker ju mycket på nätet genom olika datingföretag osv, men på 90-talet (då detta tilldrar sig) var det ju kontaktannonser som fortfarande gällde. Och jag kan verkligen förstå Pontus svårigheter  i början. Av någon outgrundlig anledning finns även idag en liten "skäms"-stämpel på att ha träffat någon genom datingsiterna, precis som det var lite "skämmigt" på 90-talet med kontaktannonserna.  En bekant till mig har träffat sin sambo genom en datingsite och det tog ett bra tag innan han vågade berätta det.

Personerna i boken då - Pontus lär man ju känna väldigt väl, och han är sådär "lagom" på alla sätt och vis. Som person är han kanske lite väl lagom och jag blir emellanåt smått irriterad på honom och vill vråla  "Få tummen ur nån gång då!". Erika däremot känns lite tunn som person, henne får jag inte riktigt grepp om. Båda personerna är annars väldigt trovärdiga och verklighetsnära.
Slutet var lite oväntat eftersom jag hela boken igenom faktiskt satt och undrade om  och när Erika och Pontus skulle få ihop det.... men det var bara ett plus i kanten att slutet inte var precis vad man väntade sig.

Tempot i berättelsen är långsamt och lugnt, emellanåt kanske t o m lite väl långsamt och lugnt. En liten tempohöjning någonstans hade jag inte sagt nej till.

Vid fyrtio börjar livet är en lättläst, mysig och positiv bok som är helt enkelt trevlig läsning, lite av svensk feelgood i vardagsformat.

Tack, Stefan Åberg, för rec.exet!

Vid fyrtio börjar livet går att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


















2 kommentarer:

  1. Hej. Jag blev glad för ditt på det hela taget positiva omdöme. Du varnade för att dina omdömen brukar vara korta men det stämmer inte här. Angående tempohöjare så har jag fått synpunkter på detta förut och tänker ta till mig detta i den bok jag nu håller på med. Den utspelar sig ca 15 år senare dvs nutid och handlar om ungefär samma karaktärer men de som är huvudpersoner den här gången hamnar kanske i bakgrunden nästa gång, vi får se. Räknar med att vara klar någon gång nästa år. Än en gång tack! /Stefan Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla författare har en egen stil och vad som passar en, passar kanske inte en annan, så tempohöjning var bara en liten personlig önskan från min sida. Korta omdömen? Nej, det måste nog ha varit någon annan, mina kan ibland vara lite kortare, men oftast skriver jag lite längre eftersom det jag skriver är känslor och tankar om det jag läst. Roligt att det blir en efterföljare! Hoppas allt går bra!

      Radera