måndag 5 maj 2014

Felbehandlad ung man i sina bästa år

Titel: Felbehandlad ung man i sina bästa år
Författare: Kim Andersson & Sara Sandbacka
Format: Danskt band
Antal sidor: 182
Förlag: Idus förlag

"Detta är en, tyvärr sann, berättelse om hur hårt livet kan drabba en människa och hans familj.
Det är också en historia om sjukvårdens mörkaste bakgård och dess ljusaste framsida, om läkare och annan sjukvårdspersonal som räddar liv och andra som nästan släcker detsamma.
Det är också en beskrivning av den märkliga blandningen av känslorna tacksamhet och bitterhet.
Tacksamhet för att få vara kvar i livet med familjen och bitterhet över hur livet blev, trots att det kunnat undvikas.
Senhösten 2009 drabbades Kim, troligtvis,av svininfluensan som härjade då. Till följd av ett kraftigt nedsatt immunförsvar blev han återigen influensasjuk i mitten av december 2009.
Den 20 december 2009 tog han den första kontakten med sjukvården och här inleddes en häpnadsväckande behandling.
Resultatet av sjukvårdens "insatser" kulminerade den 22 december 2009 med att båda hans ben amputerades. Dessutom inleddes en mängd operativa insatser till följd av att han drabbats av nekrotiserande fasciit, det som i media ofta benämns som mördarbakterie."


---------------------------------------------------

Felbehandlad ung man i sina bästa år vann jag i en utlottning och jag visste redan när jag öppnade den att det skulle bli svårt att skriva om den.  Inte nog med att det är ett fruktansvärt livsöde men också för att den rör upp en hel massa minnen och känslor...

Som även Kim säger, så finns det både bra och dåligt inom den svenska sjukvården. Det som är bra är fruktansvärt bra och det som är dåligt är riktigt, riktigt dåligt. Tyvärr är det ju självklart det dåliga som märks mest och det är tyvärr också patienterna som är de som drabbas. Så länge man är frisk rullar allting på som det ska, men i samma sekund man blir sjuk så ändras allt och det känns ibland som att man måste vara fruktansvärt frisk för att orka vara sjuk.
Och detta har enligt min erfarenhet ingenting att göra med vem/vilka som styr, det är likadant vare sig det är blått, rött eller gult styre i landet.  Det har mera att göra med vilka man tar in för att jobba inom sjukvården, vad man ger dem för utbildning (också inom etik och moral), vad man har för rutiner och hur dessa efterföljs.
Ja, det finns riktiga änglar inom sjukvården som är enormt kunniga, som lyssnar på patienten och med vilka man känner sig trygg. Men där finns också alltför många som egentligen inte borde få jobba med människor överhuvudtaget...

Visst, Kim drabbades kanske ovanligt hårt, men å andra sidan så borde ju ingen behöva drabbas alls. Man borde kunna lita på att man blir väl och yrkesmässigt mottagen och behandlad när man någon gång kommer i kontakt med sjukvården. Tyvärr är det ju inte så och även jag har förlorat min oskuld och lärt mig att inte blint lita på att de som jag kommer i kontakt med inom sjukvården vet vad de håller på med eller ibland ens bryr sig. Så från att ha varit en snäll och medgörlig patient har jag förvandlats till en mardröm som ifrågasätter allt och alla tills jag är övertygad om att de vet vad de håller på med. Märkligt nog är det en del av den personal jag pratat med  fullt förstående inför min reaktion och verkar faktiskt tycka att den inställningen är vettig.

Det är bra att Kim har skrivit den här boken och jag hoppas att även sjukvårdspersonal läser den och inser hur fel det kan bli ibland och hur hårt några "små" misstag kan drabba en person som de har hand om.
Jag är också riktigt imponerad av att Kim inte är mer bitter över sitt öde - det måste helt enkelt vara fruktansvärt att sitta i hans sits och veta att allt hade kunnat sluta helt annorlunda om bara några människor hanterat sin del på ett bättre sätt.

Läs mer på Kim Anderssons hemsida

Felbehandlad ung man i sina bästa år finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar