lördag 31 maj 2014

Monstrets dotter

Titel: Monstrets dotter (De utvalda del 2)
Författare: Kristin Cashore
Format: kartonnage
Antal sidor: 508
Förlag: Bokförlaget Semic

"Flamma var femton år när hennes far dog. Efter hans död är hon den sista överlevande - den enda med förmågan att förföra, kontrollera och styra vem hon vill. Kan en sådan gåva användas till något gott?

Flammas skönhet slår alla med häpnad. Med tankekraft kan hon få vad hon vill. Men allt hon önskar sig är att bli sedd som den hon verkligen är. Sin egen kraft är hon rädd för. Helst vill hon slippa använda den. Men landet är i kris. När hon kommer till kungens hov för att hjälpa till i jakten på förrädare i riket måste hon lära sig att lita på sitt eget omdöme. Och så möter hon kärleken..."


---------------------------------------------------------

Monstrets dotter är en fristående fortsättning på Tankeläsaren.

Monstrets dotter kommer jag igång med betydligt bättre och lättare än Tankeläsaren eftersom jag nu har i alla fall lite vana och vet hur jag ska tackla det hela. Men ändå blir det inte helt lätt eftersom den här boken utspelar sig i ett annat land än Tankeläsaren och det betyder att det inte längre är samma sorts egenskaper som karaktärerna har *pust*.Persongalleriet är ett helt annat än i del 1 och det är bara en "person" som som är gemensam i båda böckerna.

När jag väl är klar med boken så känns det som att det nog fungerat bättre för mig om jag hade läst del 2 först och sen del 1, då hade nog händelserna kommit i en mer logisk följd för mig. Men det går ju såhär också eftersom den gemensamma "personen" dyker upp väldigt tidigt i boken.

Nu är det alltså del 3, Hemligheternas rike, kvar att läsa i den här trilogin.

Monstrets dotter finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar