torsdag 1 maj 2014

Barfotadrottningen

Titel: Barfotadrottningen
Författare: Ildefonso Falcones
Format: Inb
Antal sidor: 701
Förlag: Bazar Förlag

" År 1748 går den kubanska slavinnan Caridad i land i den spanska hamnstaden Cádiz. Hennes herre är död, och hon är fri. Men vad kan hon använda sin frihet till? En svart kvinna, ensam i ett främmande land, utan något annat än sina smutsiga slavkläder och en gammal stråhatt? Likväl har hon något som ingen kan ta ifrån henne - en sångröst som förmår uttrycka hennes själs lidanden.
Sången leder henne till Sevillas zigenare, och bland de förföljda men stolta klanerna finner Caridad äntligen ett hem. En nära vänskap uppstår mellan henne och den unga kvinnan Milagros. Sången och dansen har de gemensamt och de kämpar båda för att överleva i ett hjärtlöst samhälle.
Med okuvlig vilja, och med mod som enda vapen, slåss de två kvinnorna för rätten till ett värdigt liv. Och ur hopplösheten växer kärleken - en kärlek så stark att den övervinner allt."

-----------------------------------------


Det här är tredje boken av Ildefonso Falcones som jag läser. Jag gillade både Katedralen vid havet och Fatimas hand så jag hade ganska höga förväntningar på Barfotadrottningen. Och jag blev inte besviken, jag gillade Barfotadrottningen precis så mycket som jag hoppades att jag skulle göra.

Spaniens historia och kultur har alltid fascinerat mig och Barfotadrottningen innehåller ordentligt av den varan. Och precis som i Falcones andra böcker berättar den mycket om zigenarnas villkor i Spanien under århundradena (Katedralen vid havet = 1300-tal, Fatimas hand = 1500-talet, Barfotadrottningen = 1700-talet) - någonting som nog ganska få svenskar vet nånting om.

Den här gången tar Falcones också upp flamencons och den speciella flamencosångens uppkomst, vilket är enormt intressant. En del av det var jag redan bekant med men jag fick här också en del info som jag faktiskt inte visste något om sedan tidigare. Flamenco känner nog de flesta till, men sången, sättet att sjunga och bakgrunden till den är nog inte så många bekanta med.


Själva grundberättelsen (berättelsen om familjen/släkten Vega) är bara så spansk - den är sorglig, tragisk men den handlar också om mod, mod att både leva och dö för det man tror på, mod att möta motgångar och överleva utan att någonsin ge upp, om stolthet, att vara stolt över den man är och det man tillhör (ex släkt, blodslinje etc). Den talar mycket till mina känslor och jag sitter med tårar i ögonen när berättelsen tar slut.

Barfotadrottningen är en riktig tegelsten på 700 sidor, men när jag väl börjat läsa är jag fast och läser tills "ögonen blöder".Och jag hoppas verkligen att Falcones kommer ut med ännu fler böcker för dem kommer jag garanterat att läsa. Och Barfotadrottningen hamnar nu på min lista för favoriter 2014

Läs mer om Ildefonso Falcones på hans egen hemsida

Stort tack till Bazar Förlag för rec.exet!

Barfotadrottningen kan köpas hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza







1 kommentar:

  1. Fick hem den här igår och har precis börjat läsa. Gillade också Katedralen vid havet även om jag stundtals blev riktigt riktigt arg när jag läste den. :D Fatimas hand står i hyllan sedan bokrean förra året. Kanske hinner jag med även den i sommar! =)

    SvaraRadera