fredag 30 maj 2014

Bokbloggsjerka


Bokbloggsjerka 30 maj - 2 juni

Grått och regnigt igen, det positiva är att det är perfekt läsväder. Finns det något mysigare än att sitta inne i värmen, ta en mugg med te och läsa när det regnar och är kallt ute? Men eftersom det är fredag så tar jag paus från läsandet för att delta i Annikas Bokbloggsjerka. Frågan den här veckan är följande





Jag läser i normala fall böcker som har 200 sidor eller mer och med få undantag finns det böcker med färre sidantal som känns riktigt lockande för mig. Kanske beror det på att jag behöver tid på mig att komma in i en story eller så handlar det om att bra böcker gärna få pågå för evigt. Eller så är det en kombination av båda. Ibland skulle det dock vara skönt att kunna läsa ut en bok på bara ett par timmar. Därav undrar jag om du kan ge tips på ditt bästa lästips när det gäller böcker under 100 sidor (eller däromkring)?

---------------------------------

Det är ganska sällan jag läser böcker som är under 200 sidor så här fick jag leta riktigt ordentligt... och böcker på under 100 sidor existerar  nästan inte i min värld - jag väljer ofta automatiskt bort en bok om den är för tunn. Så mina förslag är nog inte under eller runt 100 sidor, däremot är det i alla fall tunna böcker (med mina mått mätt) som man bör kunna läsa ganska snabbt.





Min absoluta favorit är Tisdagarna med Morrie (183 sid) av Mitch Albom. Ganska tunn men tankeväckande.







 

David Batras Den som inte tar bort luddet ska dö!, Det här var ju tråkigt och Vän av ordning (ca 127-138 sid/st) är alla roliga att läsa. Lite lättläst underhållning.






Lite poesi? Kanske jag kissar en skvätt (111 sid) är små underfundiga dikter för kattälskare.













Till min bror (134 sid) av Anna Frise Rapp är lite allvarligare och en av mina favoriter 2013





Några böcker på under 100 sidor har jag alltså inte läst, men de här är i alla fall så tunna att de inte tar alltför lång tid att läsa.






18 kommentarer:

  1. Jag brukar inte heller välja böcker som är så tunna så ofta, snarare tvärt om. Kattboken verkar gullig ;)

    SvaraRadera
  2. David Batras böcker har jag kikat lite på, de skulle nog vara kul att läsa :)

    SvaraRadera
  3. Tack för trevliga boktips!

    SvaraRadera
  4. Kom inte heller på någon bok med 100 sidor! Gillar långa historier!

    SvaraRadera
  5. Tisdagarna med Morrie fick komma med på min lista också :)

    SvaraRadera
  6. Till min bror står här i hyllan och väntar (som ett dåligt samvete). Låter ju lovande att du tyckte den var bra!

    SvaraRadera
  7. Inga jag läst, tack för tipsen.

    SvaraRadera
  8. Jag vill gärna ha lite bok att hålla i, får inte samma känsla om boken är för tunn.

    SvaraRadera
  9. Tisdagarna med Morrie är mycket tänkvärd. Den berörde mig mycket.

    SvaraRadera
  10. Katten är så söt! Tisdagarna med Morrie tänkte jag inte på, den tyckte jag var bra.

    SvaraRadera
  11. Vilket underbart omslag till kattpoesin :)

    SvaraRadera
  12. David Batras böcker har jag också läst - väldigt roliga!

    SvaraRadera
  13. Kattboken var något för mig som älskar katter, fint tips.
    Mia

    SvaraRadera
  14. Kattboken såg söt ut =) David Batras böcker är med roliga =)

    SvaraRadera
  15. Spännande med tips, jag läser vanligtvis inte så tunna böcker, så jag hade problem att hitta några att tipsa om... Lyckades bara hitta en som var under 100 sidor och två som var en bit över...

    SvaraRadera
  16. Brukar också läsa mer tjocka böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera