måndag 28 november 2016

En sång för de döda av Stuart MacBride

Titel: En sång för de döda
Serie: Ash Henderson
Författare: Stuart MacBride
Format: Inbunden
Antal sidor: 463 sid
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Åtta år har gått sedan den brutala mördaren satte skräck i Oldcastles befolkning. Fyra kvinnor kidnappades, lemlästades och lämnades att dö - alla med plastdockor insydda i sina magar. Sedan, utan någon förklaring, upphörde morden tvärt.

Då var det kriminalinspektör Ash Henderson som höll i utredningen. Nu är hans familj splittrad, karriären i spillror och han riskerar att få tillbringa resten av sitt liv i fängelse. Men när ytterligare en kvinna hittas död ser Ash äntligen en chans till återupprättelse. En chans att bli fri. En chans att hämnas."

------------------
Jag läste första delen av den här serien, Hälsning från de döda, för ca ett år sedan och tyckte den var läskig men väldigt bra och jag såg fram emot att få läsa mer om Ash Henderson. Och nu är alltså nästa del här!

En sång för de döda är definitivt mörkare än första delen. Berättelsen är mörkare, Ash Henderson som karaktär är mörkare. Jag skulle gissa på att jag upplever boken mörkare beror mycket på att det mesta kretsar kring hämnd i den här boken. Och om hur även vanliga, fridfulla människor kan drivas till att begå dåd som de inte hade kunnat tro sig vara kapabla till att göra.

Inte heller den här boken är någonting för känsliga eftersom den innehåller en del rätt så detaljerade beskrivningar av grymheter.

En sång för de döda är väldigt spännande med en del kväljande beskrivningar så den är definitivt ingenting för den som är känslig. Jag gillar ju Ash Henderson så jag vill gärna fortsätta att läsa om honom och hoppas på att det inte dröjer alltför länge innan det kommer en del till i serien.

Min recension av del ett

Hälsning från de döda

Mer info om författaren och hans böcker finns på Stuart MacBrides websida


Tack till HarperCollins Nordic för rec.exet!


En sång för de döda finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





1 kommentar: