torsdag 24 november 2016

Spionen av Paulo Coelho

Titel: Spionen
Författare: Paulo Coelho
Format: Inbunden
Antal sidor: 189
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"När Mata Hari anlände till Paris hade hon inga pengar. Snart hyllades hon som stadens mest eleganta kvinna. En dansös som chockade och underhöll publikskaror; en kurtisan som trollband den tidens rikaste och mäktigaste män, och anförtroddes deras hemligheter.

Men när paranoian eskalerade i det krigförande Frankrike började Mata Haris livsstil dra till sig misstankar. 1917 greps hon i sitt hotellrum på Champs-Elysées och anklagades för spionage."

----------------------
Jag har läst ett par böcker tidigare av den här författaren men de fungerade inte riktigt för mig. Men att några böcker inte fungerar för mig sätter inte stopp för att prova igen, speciellt om det sedan blir i en lite annan genré som den här boken.Ibland händer det ju faktiskt att även om en författares stil i en genré inte funkar för en så ändras det när det blir en annan genré.

Vem kan motstå en bok om Mata Hari - inte jag i alla fall. Spionen är berättelsen sedd ur Mata Haris synvinkel och baseras på verkliga händelser och hennes sista brev veckan innan avrättningen. Mata Haris liv var ju spännande och framför allt annorlunda - hon gick ju emot alla konventioner och levde på ett sätt som inte sågs med blida ögon i den tidens samhälle. Framför allt var hon ju en självständig kvinna under en tid då de flest kvinnor sågs mer som ägodelar utan rätt att bestämma någonting i sitt liv. Frågan är väl hur mycket hennes livsstil påverkade den jury som dömde henne till döden för spioneri.

Jag måste medge att min läsupplevelse säkert påverkades till viss del av att jag inte tyckt så bra om den här författarens andra böcker. Ämnet är intressant och jag tror att den som gillar Paulo Coelhos stil kommer att tycka om den här boken också. För mig fungerar den tyvärr inte.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Paulo Coelhos websida


Tack Bazar förlag för rec.exet!


Spionen av Paulo Coelho finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




3 kommentarer:

  1. Den där boken tycker jag låter lite lockande att skaffa. För mig har inte heller den författaren varit det första och inte heller andra valet. Dags att tänka om kanske....

    SvaraRadera
  2. Jag tycker Mata Hari är en sådan intressant person, men har noll förtroende för Paulo Coelho som författare att jag faktiskt hoppade den här. Det verkar som om jag gjorde rätt val.

    SvaraRadera
  3. Den här boken är jag otroligt sugen på att läsa.

    SvaraRadera