tisdag 8 november 2016

Veckans utmaning: Makt



Efter att ha tittat på och skrattat igenom ett avsnitt till av makens för tillfället favoritserie Mountain Men, så är det dags att kavla upp ärmarna igen och göra något vettigt. Alltså tar jag itu med Veckans utmaning hos Kulturkollo .

Veckans tema på bloggen är ”makt och vanmakt” och utmaningen blir att tipsa oss om en film eller bok där en människa med makt berättar sin historia, blir ifrågasatt eller kanske hyllad. Nutida eller historisk, fakta eller fiktion, valet är fritt.

--------------


Så fort jag såg utmaningen så visste jag direkt en bok som verkligen passar in. Och den passar in på både makt och vanmakt. Mannen boken handlar om var Pablo Escobar, som hade mer makt än vad jag tror många svenskar inte har en aning, och som verkligen orsakade känslan av vanmakt hos inte bara invånarna och de styrande i sitt eget land utan också runt om i världen i genom sin droghandel.





Killing Pablo Escobar av Mark Bowden (Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)





2 kommentarer:

  1. En annorlunda makthavare får man väl säga.

    SvaraRadera
  2. Man kan ju inte säga annat än att han hade enorm makt, så spännande liv. Jag var tvungen att googla lite.

    SvaraRadera