söndag 15 mars 2020

En smakebit på søndag - Havets drottning

Den här helgen har vi, precis som många andra, stannat hemma. Jag tillhör riskgrupperna när det gäller t ex virussjukdomar så vi är lite extra försiktiga just nu. Lördagen har vi alltså  tillbringat med att läsa böcker och tidningar, tittat på tv osv osv. Söndagen ser ut att bli ungefär likadan men det bästa med söndagarna även i vanliga fall är att några av våra favoritprogram kommer då  så jag räknar med att tillbringa ett antal timmar i soffan framför tv:n. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här söndagen anordnas av av Flukten fra virkeligheten.   Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

--------------------

Min smakbit kommer från sidan 27 i  Havets drottning av Jöns Hellsing (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"När Duncan läser om slaget där hans förfäder jagade de sista vikingarna på flykten kan han inte låta bli att se sin äldsta dotter framför sig, med höjt svärd och fjädrar i håret. Det är som om Heather själv är med och försvarar MacDonald-klanens ära.
Försvarar skottarnas rätt till sitt land.
Atlanten dånar utanför fönstret, men det stör inte sjuttioåringen som befinner sig i en värld bortom tid och rum. Ensam med alla sina historiska böcker och ett glas maltwhisky på fåtöljens armstöd befinner han sig mitt i stridens hetta. Det enda ljud han uppfattar är knastret från brasan som då och då får honom att titta upp. Nej, inga gnistor har hoppat ut och satt fyr på mattan, och när kapitlet är slut lovar han sig själv att ställa för skyddet.
Han förlorar sig i sin bok igen. Slaget ser länge ut att gå vikingarnas väg, men krigslyckan vänder när en skotsk ålderkvinna ser till att plocka kvistar av vit ljung som ger mod till sargade soldater." 


15 kommentarer:

  1. Tack för smakbit. Känner att jag hakar upp mig på bilden av dottern med höjt svärd och fjädrar i håret, som för tanken barndomens stereotypa indianskildringar. En indian mot vikingar på Irland...? Verkar dock härligt med fåtölj och maltwhiskey :)

    SvaraRadera
  2. Det här är en författare som har synts ganska mycket, men jag har inte läst något av honom.

    SvaraRadera
  3. helt okänd bok för mig. låter trevligt med brasa, bok och whisky. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Har funderat på att läsa något av honom, men vet inte om det är en humor som passar mig.

    SvaraRadera
  5. jag tillhör riskgruppen men var på gymmet igår, där var det som vanligt, har avsikt att fortsätta åka buss och spårvagn... köpte färsk mat som vanligt... ganska apokalyptiskt när man sätter på tv:n. Tack för lockande smakbit, blir lite nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Har läst de två första böckerna i serien och vill gärna läsa även denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Jeg har vært på en slagmark er det siste slaget om Skottland stod. Det var tatt vare på som en park eller museum fordi det var så mange som var gravlagd der etter slaget.
    Ha en riktig fin søndag og pass på deg selv!

    SvaraRadera
  8. Har aldrig hört talas om varken bok eller författare. Men omslaget var fint!

    https://kajsasbokblogg.wordpress.com/

    SvaraRadera
  9. Jag tillhör också riskgrupp och försöker hålla mig för mig själv. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Har sett böcker av författaren och vill nog läsa dem framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbit, kanske kan jag också behöva feelgood-böcker när man börjar känna sig alltför ensam och deppig. Jag tror dock att vi i glesbygd har det som vanligt, vi behöver inte se upp för folksamlingar direkt. Ha en skön söndagseftermiddag

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst något av författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Tøffe jenter er aldri feil. Kos deg med lesingen og ta vare på deg selv :)

    SvaraRadera
  14. Känner till författaren men har inte läst något. Snyggt omslag, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Tack för smakebiten, men jag blir lite orolig för den där bristen på gnistskydd i kombination med att försjunka i en bok...

    SvaraRadera