Recension: Förrädaren av Gabriella Ullberg Westin

Titel: Förrädaren
Serie: Morden i Hudiksvall, del 5
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Antal sidor: 328

"Ett mord på en rastplats utanför Hudiksvall blir upptakten till Johan Rokkas svåraste och mest personliga utredning hittills.

Viktor Berger har bara ett år kvar till frigivning från Hall. Ett nytt liv tillsammans med flickvännen Mira finns äntligen inom räckhåll. Men tillvaron rasar när han blir utsatt för utpressning, och Mira, som inte vet något om den, kan bara handfallen se på när han sätter hela deras framtid på spel.
Kriminalinspektör Johan Rokka förstår snart att mordet på rastplatsen har kopplingar till Stockholms undre värld, den värld han en gång lämnade. Rokka kallas till huvudstaden för att bistå polisen i utredningen, och det blir hans tuffaste och mest personliga fall hittills. För den här mördaren glömmer aldrig en oförrätt, och tar till alla medel för att röja sina fiender ur vägen."

--------------------
Äntligen är den alltså här! Boken jag väntat på och längtat efter, del 5 i en av mina favoritserier. Förrädaren är ett resultat av ett samarbete mellan Gabriella Ullberg Westin och Johan Viktor, en f.d. kriminell och den är delvis baserad på verkliga händelser.

När man gillar en serie så har man någon typ av relation till huvudpersonen eller i alla fall någon av karaktärerna som alltid finns med. När det gäller den här serien är det huvudpersonen Johan Rokka som är nånting alldeles speciellt för mig. Jag vet, i mitt huvud, precis hur han ser ut, hur han låter och hur hans personlighet är , dvs en blandning av en viss skådespelare och (otroligt nog) min egen farfar som också var polis. Det här gör att personerna, och speciellt Rokka, blir otroligt verkliga för mig och det är som om man träffade gamla vänner när man läser boken.
Något jag verkligen uppskattar i de här böckerna är att författaren inte använder sig av den klart avgränsade svartvita grupperingen där de onda är bara onda och de goda är riktigt genomgoda utan precis som i det verkliga livet är det mycket gråtoner som gäller, och t o m de som gått över gränsen till kriminalitet har tillräckligt mycket goda sidor för att man faktiskt i många fall kan sympatisera och/eller känna empati för dem.

Det mesta av handlingen utspelar sig den här gången till stor del i Stockholm, där Rokka också konfronteras med sitt förflutna genom hur de kopplingar hans tidigare liv, innan han blev polis, hänger ihop med fallet som han arbetar med just nu.
Precis som det har varit i de andra delarna i serien är det högt tempo i handlingen och det gör att man hela tiden drivs framåt, vill läsa och veta mer och kan inte lägga ifrån sig boken.

Precis som det har varit med de andra böckerna i serien, blir jag helt uppslukad av den här boken och följer handlingen med andan i halsen. Det känns som att Gabriella Ullberg Westin går från klarhet till klarhet när det gäller de här böckerna och i mitt tycke är Förrädaren den hittills absolut bästa i serien. Som vanligt är det med en saknadens suck jag läser sista sidan för jag vet att nu börjar den långa väntan och längtan efter nästa del i serien och den väntan känns alltid alldeles för lång.
Förrädaren åker direkt upp bland mina Årets favoriter
Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gabriella Ullberg Westins websida