söndag 26 maj 2019

Recension: Och bergen skall rämna av Erika Olofsson Liljedahl

Titel: Och bergen skall rämna
Författare: Erika Olofsson Liljedahl
Format: Inbunden
Antal sidor: 356
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Tornehamn, sommaren 1901. I det karga norrländska rallarsamhället bor prästfrun Hedvig med sin make. Mellan fjällen, där renarna betar och samerna lever, ska järnvägen ta plats. Livet i norr har inte blivit som Hedvig hoppats. Den lilla kammaren i prästgården ekar tom och dagarna är händelselösa. Enda ljusningen är att hennes yngre bror David har fått arbete vid banan. Men syskonens återseende blir långt ifrån enkelt.
I hopp om att mota bort besvikelsen åtar sig Hedvig att undervisa en grupp samiska barn, ett av dem är Marets dotter. Sára. Mötet med flickan, som till en början känns trösterikt, river upp sår i Hedvig och hon får allt svårare att hantera situationen. I Davids barack pågår samtidigt ett maktspel som tvingar honom att välja sida."

-----------------------

Jag hade läst den här författarens förra bok, Någonstans brister himlen (länk till recension finns längre ner på sidan), och tyckte mycket om den så det var en självklarhet att jag skulle läsa den här också. Det enda jag var lite orolig för var att mina förväntningar skulle vara alldeles för höga.

Handlingen i förra boken var förlagd till Bohuslän och den här gången blev det åt helt annat håll, nämligen Norrland, närmare bestämt en liten ort vid namn Tornehamn. Livet i början av 1900-talet där uppe var hårt och människorna formades efter det. Att då komma dit söderifrån som Hedvig, Georg och David gjorde och försöka anpassa sig till förhållandena var nog varken lätt eller enkelt. För Hedvig var det nog lite extra svårt eftersom hon och hennes make inte precis hade en nära relation.
Den norrländska miljön beskrivs väldigt vackert men jag saknar ändå det karga, det vill säga det som ändå är rätt så typiskt för naturen där uppe.

Något som verkligen är intressant är att författaren tar upp det här med samerna och vilken syn på samerna man hade på den tiden, de sågs ju inte riktigt ens som människor. Det var lite samma synsätt som man hade till romerna, de skulle särskiljas från resten av befolkningen och hållas på  sin "plats" och behandlas lite som olydiga barn.

Jag tycker väldigt mycket om det vackra språket och redan det gör boken väldigt läsvärd. Ändå är jag lite besviken för jag tycker inte att den här boken riktigt når upp till samma nivå som Någonstans brister himlen. Trots mina invändningar tycker jag om boken, jag tror bara att jag hade alldeles för höga förväntningar. Och bergen skall rämna är en vacker, välskriven och läsvärd roman som jag tycker om. Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Historiska media för rec.exet!

Min recension av en annan bok av den här författaren

Någonstans brister himlen

Och bergen skall rämna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar