fredag 3 maj 2019

Recension: Djävulen i den vita staden av Erik Larson

Titel: Djävulen i den vita staden
Originaltitel: The Devil in the White City
Författare: Erik Larson
Översättning: Thomas Preis
Format: Inbunden
Antal sidor: 406
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"1893 öppnade en spektakulär världsutställning i Chicago. Statyer och konstverk hade fraktats från jordens alla hörn och världens första pariserhjul tronade över konstgjorda sjöar och arkitektoniska underverk i bländande vitt.
Tanken var att rädda stadens usla rykte - men bara några kvarter utanför utställningsområdet hade mannen som skulle bli känd som USA:s förste seriemördare byggt ett hotell med lönnrum och kremeringsugnar."

-----------

Den här boken blev jag intresserad av så fort jag såg den. Jag har nämligen läst lite om världsutställningen i Paris men den i Chicago visste jag väldigt lite, eller egentligen ingenting, om och när den här utgör bakgrund för en seriemördares framfart så var det än mer intressant att få läsa om.

Berättelsen om världsutställningen, tanken bakom och alla motgångarna är enormt intressant att läsa om och man undrar ju hur de överhuvudtaget lyckades få ihop det hela. Riktigt kul är det också att få läsa om hur pariserhjulet kom till och varför det heter Ferris Wheel på engelska.

H.H. Holmes, USA:s förste seriemördare, kände jag inte till heller innan jag läste den här boken och jag kan tycka att det är lite märkligt att jag aldrig ens hört namnet trots att jag läst om många historiska böcker om mord och mördare.
Den här mannen lyckades dupera allt och alla, han var inte bara bedragare som lyckades charma de flesta utan också en kallblodig mördare som inte hade några betänkligheter ens att mörda barn. Att han sen lyckades komma undan upptäckt i många år hade han världsutställningen, och kaoset den orsakade, att tacka för. Han hade också kommit på en del rätt så "innovativa" och makabra sätt att göra sig av med kropparna på.

Djävulen i den vita staden är en intressant och fascinerande fackbok där det tydligt märks hur ingående research författaren gjort.  Jag skulle väldigt gärna vilja läsa fler böcker av den här författaren.
Djävulen i den vita staden ska snart komma som serie med Leonardo DiCaprio och Martin Scorsese

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Ja har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR



Mer info om författaren och hans böcker finns på Erik Larsons websida

Djävulen i den vita staden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar