onsdag 22 maj 2019

Recension: Aisha av Jesper Stein

Titel: Aisha
Originaltitel: Aisha
Serie: Axel Steen, del 4
Författare: Jesper Stein
Översättning: Jessica Hallén
Format: Inbunden
Antal sidor: 465
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"En man hittas lemlästad, torterad till döds i en vindsvåning i Åttan, ett skrytbygge på Amager. Fallet hamnar på kriminalinspektör Axel Steens bord och blir hans första sedan han för nästan två år sedan var nära att mista livet under en storslagen undercoveroperation.
Axel Steen är en hårt prövad man. Han har fysiska men, hans dotter har drabbats av ångest av rädsla för att han ska dö, han har varit tvungen att lämna sitt älskade Nørrebro, har fått en ny chef, en ny flickvän och en ny partner, samtidigt som han kämpar mot lusten att ge efter för de demoner som tidigare styrde hans liv. Nu befinner han sig mitt i ett spektakulärt mordfall som röner stor uppmärksamhet.
Offret i Åttan är den medelålders Sten Høeck, säkerhetschef i Mærsk, tidigare anställd i säkerhetspolisens antiterrorenhet och veritabel kvinnokarl. När Axel riktar blicken mot en tre år gammal terrorutredning krockar privatlivet med jobbet och han söter på mer motstånd än någonsin förr."


---------------------

Jag läste tredje delen i den här serien förra året och trots att jag från början tyckte enormt illa om huvudpersonen så fanns det en twist i berättelsen som gjorde att jag ändrade åsikt och blev mer nyfiken på honom och ville veta mer. Det var alltså ganska självklart att jag ville läsa den här fjärde delen nu när den gavs ut.

Kriminalinspektör Axel Steen är alltså huvudpersonen som jag tyckte så illa om, vilket är nästan svårt att fatta när man läser om honom i den här boken. Det har gått en tid sedan händelserna i förra boken och nu framstår Steen nästan mjäkig och är inte alls den stenhårda tuffingen som han var tidigare. Men det tar inte speciellt lång stund innan man fattar varför det är så och varför Steen är tvungen att hålla sig väl med allt och alla. Trots att den här smidigare inställningen inte riktigt passar hans personlighet så gör det honom faktiskt ännu mer verklig och trovärdig. Jag börjar faktiskt tycka mer och mer om Axel Steen.

Jesper Steins Köpenhamn är långt ifrån den Köpenhamn jag skulle vilja besöka. Det är mörkt, skitigt och våldsamt, det vill säga precis som det ska vara i en bok inom "noir"-genrén. Brutalt och våldsamt och med obehagliga detaljer är också ett bra sätt att beskriva morden som Axel Steen ska utreda den här gången.

Jag hade lite svårt för förra boken, Solo, i början  men eftersom jag den här gången redan i förväg vet mer om huvudpersonen Axel Steen så  blev det inga sådana problem den här gången.
Aisha är en riktigt hårdkokt deckare som nog inte passar den som inte vill läsa böcker med mycket våld i. För den som däremot gillar noir-genréen är den här serien nästan ett måste. Aisha hamnar direkt bland Årets favoriter

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!




Min recension av del 3 i serien

Solo


Aisha finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar