tisdag 16 juni 2020

Recension: Ett enda andetag av Gabriella Ullberg Westin

Titel: Ett enda andetag
Serie: Morden i Hudiksvall, del 6
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Format: Inbunden
Antal sidor: 300
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"En svårt misshandlad kvinna kommer till akuten på Hudiksvalls sjukhus. Hon vägrar säga vem hon är och vad som har hänt. Det blir snart uppenbart att misshandeln inte 'är det enda som plågar kvinnan...
Johan Rokka och Janna Weissmann är kollegor vid Hudiksvallspolisen. Relationen mellan dem är sval efter att han en ång för alla gett upp hoppet om att de ska bli mer än arbetskamrater. Men när Janna utsätts för flera attentat kan Rokka inte låta bli att bli känslomässigt engagerad och deras liv flätas samman igen.
Snart visar det sig att det finns ett samband mellan attentaten mot Janna och patienten med de allvarliga symptomen. Ett samband med konsekvenser som når långt utanför den idylliska småstaden Hudiksvall."

------------
Ett enda andetag är sjätte delen i serien om morden i Hudiksvall . Jag blir lika glad varje gång det kommer en ny bok i en av mina favoritserier och varje gång blir jag också lika sugen på att läsa mer om en av mina favoritsnutar, nämligen Johan Rokka.

Jag tror knappast att författaren själv insåg hur otroligt aktuell den här boken skulle bli när den väl var färdig - att den skulle ges ut precis när en världsomfattande pandemi brutit ut. Kontakten med den bistra verkligheten vi lever i just nu gör att berättelsen blir än mer spännande.

Det är också spännande att följa Johans och Jannas cirklande runt varandra - ska det bli något? Eller inte? Jag önskar så hett att de äntligen ska komma in på samma spår samtidigt - det är de båda värda. Jag är förundrad över att ingen ännu kommit på att göra en tv-serie av de här böckerna. Med tanke på att jag sett andra böcker göras till tv-serier så tycker jag att serien om Morden i Hudiksvall skulle passa perfekt att göra en rejält spännande deckarserie av. Och enligt mig finns det en skådespelare som kunde spela Johan Rokka och det är honom jag ser i huvudet när jag läser böckerna.

Ett enda andetag är välskriven, spännande och aktuell och får mig att längta efter nästa del i serien! Ett enda andetag åker direkt in bland Årets favoriter!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gabriella Ullberg Westins websida

Mina recensioner av de andra delarna i serien

Ensamfjäril
Springpojken
Fixaren
Slaktaren
Förrädaren

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Ett enda andetag finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar