Recension: Dockfabriken av Lena Karlin & Åsa Schwarz

Titel: Dockfabriken
Serie: Alex Lindhage & Clara Sjöberg
Författare: Lena Karlin & Åsa Schwarz
Antal sidor: 393
Förlag: Norstedts förlag

"Den framstående robotforskaren Heinrich Beckner och hans banbrytande uppfinning, roboten Adam, kidnappas. Fallet utreds av säkerhetspolisen Alex Lindhage, och med hjälp av Heinrichs fru Nora försöker han förstå vem eller vilka som kan ligga bakom kidnappningen. Kan forskarkollegan Clara ha ett finger med i spelet?
Utredningen växer. Vad sysslade Heinrich egentligen med? Hur långt hade han kommit i sitt arbete? När Alex lägger samman bitarna framträder en bild av den framgångsrike forskaren som är mer chockerande än han någonsin kunnat ana."

----------------------------

Den här boken dök upp som en överraskning från förlaget och när jag hade läst baksidestexten så tyckte jag att den egentligen inte var en bok som kunde passa mig eller rättare sagt, det var en bok som jag själv definitivt inte valt att läsa. Men jag gillar ju att tänja på mina gränser och har läst Schwarz böcker tidigare och gillat dem, så jag tyckte jag kunde ge boken en chans i alla fall även om den handlar om robotar och AI (artificiell intelligens).

Döm om min förvåning när jag totalfastnade direkt från första sidan. Och tyckte att roboten Adam var både charmig och underhållande. Dry här är en kriminalroman som är helt annorlunda mot dem jag brukar läsa. Inte nog med att den handlar om teknik, vetenskap och robotar utan den ger också upphov till många frågeställningar om etik och moral inom den vetenskapliga utvecklingen.Ett stort extra plus för efterordet där författarna listar upp åtta  åtgärder som skulle behövas för att hantera AI på bästa sätt och de här åtta listade åtgärderna få i alla fall mig att skänka AI en extra tanke, det är inte bara "en rolig grej" utan kan också lätt missbrukas.

Dockfabriken är en välskriven, underhållande och intelligent kriminalroman som jag blev glatt överraskad av.  Handlingen är helt oförutsägbar och det gör att man drivs vidare "en sida till" för att få veta vad som händer. Den här deckarduon består av Lena Karlin, som skrivit tre barnböcker och översatt ett hundratal böcker tidigare och Åsa Schwarz som skrivit sex böcker tidigare och blev utsedd till Sveriges säkerhetsprofil 2017 och det känns som att det här är en deckarduo som det verkligen är värt att följa. Enda nackdelen är att när en debutroman är så här bra så kommer i alla fall jag ha skyhöga förväntningar på nästa bok! Den här serien vill jag definitivt fortsätta att följa! Dockfabriken åker direkt in bland Årets favoriter och den var totalt överlägsen allt annat jag läst i maj och blir alltså Månadens bästa bok i Maj.

Tack Norstedts förlag för rec.exet!

Mer info om Åsa Schwarz och hennes böcker finns på hennes websida

Andra böcker av Åsa Schwarz jag läst och recenserat