tisdag 9 juni 2020

Recension: Järnrosen av Oskar Källner & Karl Johnsson

Titel: Järnrosen
Serie: Imperiets arvingar
Målgrupp: 9-12 åringar
Författare: Oskar Källner
Illustratör: Karl Johnsson
Format: Kartonnage
Antal sidor: 181
Förlag: Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar

"Alice och Elias färdas genom galaxen tillsammans med besättningen på rymdfarkosten Stillheten. De söker efter det kraoskepp där deras mamma hålls fången.
På rymdstationen Järnrosen lyckas de hitta fiendeskeppet. Problemet är bara att det vaktas av hundratals kraokrigare. Elias och Alice tänker ändå göra alt för att rädda mamma. En räddningsaktion planeras och de är i full färd med att sätta den till verket, när allting plötsligt tar en oväntad vändning..."

------------------------
Järnrosen är andra delen i serien om Imperiets arvingar. Jag var väldigt sugen på att läsa den här direkt efter att ha läst första delen (för jag hade redan del 2 hemma) men beslöt mig för att suga på karamellen ett litet tag till och läsa nånting annat mellan böckerna i den här serien.

I den här boken är Elias och Alice mest i rymdskeppet och på  gränsstationen Järnrosen. Något jag verkligen gillar med den här boken är alla möten med de olika livsformerna och få läsa om hur Järnrosen är en fredad zon där alla kan umgås med varandra utan att bråka.
Jag tycker väldigt mycket om att Elias och Alice är så modiga och att de alltid hittar lösningar när de stöter på hinder.

Precis som i förra boken förstärker illustrationerna berättelsen och seriestripparna ger en extra dimension åt läsningen.Berättelsen är fortfarande lika fartfylld och spännande och eftersom den slutar i en riktig cliffhanger så är jag väldigt nyfiken på vad som kommer att hända i nästa bok, som ska komma hösten 2020.I vilket fall som helst så tycker jag att den här boken var minst lika underhållande som del 1 och jag ser fram emot att få reda på hur Elias, Alice och besättningen på Stillheten ska kunna rädda barnens mamma.

Tack Rabén & Sjögren för rec.exet

Mer info om författaren och hans böcker finns på Oskar Källners websida 
Mer info om illustratören och hans verk finns på Karl Johnssons websida

Min recension av  första delen i den här serien

Bortförda

Järnrosen finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar