torsdag 25 juni 2020

Recension: Den franska fotografen av Natasha Lester

Titel: Den franska fotografen
Originaltitel: The French Photographer/ The Paris Orphan
Författare: Natasha Lester
Översättning: Johanna Svartström
Format: Inbunden
Antal sidor: 473
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"När Jessica Mays modellkarriär får ett plötsligt slut lyckas hon övertala tidningen Vogue att skicka henne till Paris som fotograferande krigskorrespondent. Hon är beredd att offra allt för att skildra krigets brutala verklighet, men soldaterna och de manliga kollegorna gör allt för att motarbeta henne.
Tre nyfunna vänner ger henne modet och styrkan att fortsätta. Journalisten Martha Gellhorn, fallskärmsjägaren Dan Hallworth - och framför allt - en liten föräldralös flicka som drömmer om en egen familj.
Sextio år senare anländer australiska D'Arcy Hallworth till ett vackert slott på den franska landsbygden. hon har fått sitt livs uppdrag: att kurera en samling foton tagna av en berömd men bortglömd fotograf. Veckorna på slottet kommer att förändra hennes liv för all framtid..."

---------------------
När jag läste baksidestexten så tyckte jag direkt att Den franska fotografen lät som en bok som jag skulle gilla, den tycktes kombinera allt det som jag brukar tycka om och vara perfekt läsning så här på sommaren. Boken är inspirerad av den sanna historien om Lee Miller, en Vogue-modell, som blev den första kvinnliga krigskorrespondenten.

Den franska fotografen består av två trådar, en i nutid och en i dåtid (närmare bestämt vid andra världskriget) och de två trådarna närmar sig varandra alltmer för att till slut knytas samman i slutet av boken. Den utspelar sig i flera världsdelar dit karaktärerna flyttar och bosätter sig både i det historiska och i den nutida berättelsen. Berättelsen är full av familjehemligheter, kärlek och sorg och  som läsare engagerar jag mig totalt och kan inte släppa boken.

Den här boken motsvarade alla mina förväntningar och jag blev definitivt inte besviken. Det här är en bladvändare som man blir så uppslukad av att man glömmer bort vardagen och lever helt i bokens värld, perfekt sommarläsning! Jag vill definitivt läsa fler böcker av den här författaren!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bazar förlag/Schyttberg PR för rec.exet!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Natasha Lesters websida

Den franska fotografen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar