torsdag 15 februari 2018

Hett i hyllan #131


Eftersom det är torsdag så är det dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------------------

Ett loppisfynd igen




Kafka på stranden av Haruki Murakami (titeln är länkad till förlagets sida)
Baksidestext:
"Kafka på stranden är en roman som inte liknar någon annan. Haruki Murakami tar avstamp i myten om Oidipus när han skickar ut sin unge huvudperson Kafka Tamura på en resa, på flykt undan sin far och på jakt efter sin mor och syster. Vi får lära känna den åldrade Nakata, som kan tala med katter. Det regnar makrill och iglar från himlen. Ur dolda hörn i berättelsen dyker de mest oväntade personer upp. Romanens onda genius, en sadistisk kattfångare, är kusligt bekant från en helt annan tillvaro. Han är klädd i rött och har hög hatt och svarta stövlar. Hans namn är Johnnie Walker."







Den här köpte jag innan jag började blogga eller i alla fall innan jag började hålla koll på mina bokinköp. Jag kommer ihåg att det pratades mycket om hans böcker då och jag var tillräckligt nyfiken för att köpa den här boken trots att jag var lite osäker på om den skulle funka för mig (baksidestexten låter inte som om det var en bok för mig), men priset på loppis är så lågt att jag nog tänkte att om den inte funkar så lär jag inte gråta över priset om det var ett felköp.
När jag läser baksidestexten nu så är jag inte det minsta sugen på att läsa den här så jag tror faktiskt att den hamnar i utrensningslådan.


4 kommentarer:

  1. Du fastnade säkert för det fina omslaget

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en Murakami, och tyckte inte riktigt det var en bok för mig, så det har inte blivit fler.

    SvaraRadera
  3. Har läst en annan av honom, som jag tyckte väldigt mycket om. Denna säger de väl är hans mest lättillgängliga.

    SvaraRadera