måndag 26 februari 2018

Recension: Svart skugga av Ida Axelsson

Titel: Svart skugga
Serie: Linn Wide
Författare: Ida Axelsson
Format:Häftad
Antal sidor: 303
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"En morgon, när uteliggaren Damir Skazlic vaknar i en trappa i centrala Helsingborg, möts han av en makaber syn. Över honom hänger en död kvinna i en snara - den folkkära lokalkändisen Katarina Johansson. När polisen kommer till platsen visar det sug att den som ska utreda fallet är Damirs barndomsvän, kriminalinspektör Linn Wide. Det gör att gamla minnen obamhärtigt väcks till liv. Varför försvann hon, från honom och Helsingborg? Och varför har hon nu kommit tillbaka?
Linn Wide, som just tillträtt sin nya tjänst, inser genast att det inte kommer bli så lätt som hon tänkt sig. Den hängda kvinnan har kopplingar till Linns eget förflutna, och nu riskerar allt att rasa. Vad är hon egentligen beredd att göra för att dölja sanningen?"

-------------------

Jag blev nyfiken på den här boken eftersom jag inte kände igen författaren och för att Svart skugga är hennes debut och första delen i en serie.

Än så länge är jag lite tveksam när det gäller huvudpersonen Linn Wide, samtidigt som hon ju verkar ha en intressant bakgrund så är hon kanske lite väl mesig och beige för min smak, men det kanske ändrar sig längre fram i serien när karaktären utvecklas och man kommer henne närmare in på livet. Jag är också väldigt nyfiken på hur det går med Damir.

Jag känner inte till Helsingborg (där händelserna utspelar sig) så jag vet inte riktigt hur väl miljöbeskrivningarna motsvarar verkligheten, men för någon som bor just i den staden kan det ju vara kul att läsa en mordhistoria förlagd till den egna staden.

Mordhistorian började bra och man undrade verkligen om det var mord det handlade om eller något annat. Det dök upp en del oväntade vändningar och speciellt kopplingen till Linn Wides bakgrund kom som en riktig överraskning.

Trots att Svart skugga inte var riktigt så spännande som jag hade väntat mig så tror jag att serien kan utvecklas till något riktigt bra. Jag ser fram emot nästa del i serien om Linn Wide.

Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Svart skugga finns att köpa hos  t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar