söndag 11 april 2021

En smakebit på søndag - Grindvakterskan

 Den här helgen hr än så länge inte blivit som jag hade tänkt och hoppats. Visserligen har det arit en lugn helg, men planeringen höll inte riktigt. Det var tänkt att maken skulle åka iväg till sin bror på lördagen så skulle jag få lite egentid som jag då kunde lägga på lästid och recensioner. Men det blev ändring i planerna så att han stannade hemma. Visst är det trevligt att ha honom hemma också, men lite egentid emellanåt skulle inte var så dumt heller. På lördagen fick jag alltså i princip inget v det planerade gjort. På söndagen blir det nog ungefär som alla söndagar - en lugn dag men med planering av kommande veckas matlista, inköpslista osv. Och så ett par timmars tv-tittande på favoritprogrammet på eftermiddagen. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.

-----------

Min smakbit kommer från sidan 9 i Grindvakterskan av Elvira Berg (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Herregud! Det var som om civilisationen var död och växtligheten hade tagit över världen. Visst hade ogräset växt mot herrgårdens framsida, men jag hade ändå inte väntat mig det här. Jag tog stöd mot husväggen medan jag klev över grenar som fallit ner över gången, och sedan trasslade jag in mig i det höga gräset på andra sidan.

Det som förut hade varit en nätt liten barockträdgård, med formklippta häckar och en fontän i mitten, var nu helt övervuxet. Gångarna syntes knappt mellan grenarna, och gräset i parterrerna var knähögt. Nere till höger glittrade vattnet oberört, men jag var chockad. Hur kunde de ha låtit parken förfalla så? Och vad hade jag gett mig in på?

Herrgården tronade oberört mitt i oredan, med sin ljusa puts och sitt brutna svart tak. Fönstren reflekterade himlen och gav inga ledtrådar om vad som hände där inne. Var det lika övergivet och förfallet inuti som här ute? Och var jag helt ensam här?"

15 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig. författarnamnet tycker jag mig känna igen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Känner inte till vare sig bok eller författare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert omslag, ny bok även för mig

    SvaraRadera
  4. Det låter lite som min trädgård hemma nu sedan snön smält bort..

    SvaraRadera
  5. Det er deilig med egentid innimellom! Mannen min er sykemeldt fordi han har byttet kne, og da er vi hjemme begge to hele dagen. Jeg kjenner det er godt når han drar og gjør noe annen en dag, jeg trenger den egentiden :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Okänd bok för mig. Låter intressanr.

    SvaraRadera
  7. Vackert omslag och fin titel. Dock inte min genre. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. trevligt omslag, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  9. Den här boken känner jag inte till. Författarnamnet är också obekant.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Blev lite nyfiken på den.

    SvaraRadera
  12. Jeg får lyst til dra dit til den gjengrodde hagen :)

    SvaraRadera
  13. Jag kände inte till denna eller författaren! Tack för smakbiten

    SvaraRadera
  14. Det låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Fint bokomslag. F.ö. en okänd bok för mig. Tack för smakbit.

    SvaraRadera