söndag 4 april 2021

Recension: Nio liv av Emelie Schepp

Titel: Nio liv
Serie: Jana Berzelius
Författare: Emelie Schepp
Format: Inbunden
Antal sidor: 360
Recensionsexemplar

"En tidig aprilmorgon sprids en film på Youtube. Den visar en ung man med en sprängladdning fastsatt på kroppen. Polisen förstår att ett fruktansvärt öde väntar honom. De lyckas identifiera platsen i Norrköping men hinner inte fram förrän bomben exploderar. Det är den fjärde medlemmen i det kriminella nätverket Komados som har mördats på kort tid. Men rör det sig om samma görningsperson?

Kriminalinspektör Mia Bolander får hjälp av den nye utredaren Patrik Wiking att lösa fallen. Problemet är att ingen vill prata med dem. Ingen har hört något. Ingen har sett något.

När Jana Berzelius dras in i utredningen inser hon att fallet har en direkt koppling till henne själv. Som åklagare är det hennes uppgift att ta reda på sanningen. Nu får hon oväntad hjälp att dölja den."

----------------

Nio liv är sjätte delen i serien om Jana Berzelius. Jag har läst alla de tidigare delarna och gillat dem så jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken och jag blev inte besviken den här gången heller.

Det som, i mitt tycke, skiljer sig den här boken från de tidigare är att tonen kanske inte riktigt är lika hårdkokt och aggressivt som i de tidigare delarna. Jag tycker inte heller att fokus ligger lika hårt på Jana i den här boken vilket jag upplever som positivt, det är faktiskt bra att få en lite närmare inblick i de andras liv, relationer och känslor. Temat är även den här gången väldigt aktuellt, t ex gängkriminalitet.

Ja, jag tycker mycket om Nio liv men i en serie där varje del hittills varit bättre än de tidigare faller den här boken lite efter så den blir inte en av de delarna som jag gillat mest.

Nio liv är , som alla delarna i serien, en riktigt spännande bladvändare  som är svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa den. Nu ser jag ännu mer fram emot nästa del i serien.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Emelie Schepps websida

Mina recensioner av de andra böckerna i serien

Märkta för livet
Vita spår
Prio ett
Pappas pojke

Broder Jakob


Nio liv finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok

Bokus Inbunden/E-bok

CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar