Recension: Blackmoore av Julianne Donaldson

Originaltitel: Shadow Mountain
Författare: Julianne Donaldson
Översättning: Tove Janson Borglund
Antal sidor: 286
Förlag: LB förlag
Hyllvärmare 2021

"Kate Worthington känner sig själv och vet att hon aldrig kommer att gifta sig. Hon är rastlös och drömmer om att resa till Indien, est för att komma ifrån sin trångsynta familj. Men det här är England på 1820-taletoch det är inte lätt för en kvinna att resa ensam runt jorden. Kates mamma bestämmer att hon ska få resa - om hon först får tre män att fria till henne.

Kate åker till Blackmoore med ambitionen att snabbt förvrida huvudet p tre män och tacka nej till deras frierier. Men i Blackmoores vackra omgivningar blir inget som Kate har tänkt sig. Kanske är den man hon bestämt sig för att visa i själva verket den som skulle kunna göra henne fri!"

-------------

När det är bokrea så brukar jag plocka på mig inte bara böcker jag är intresserad av (både skönlitteratur och fackböcker), en också böcker som är perfekt sovrumsläsning, dvs lättlästa men inte så bra att man inte kan lägga boken ifrån sig efter ett antal sidor. Genréer som verkligen passar in på den beskrivningen är feelgood, romance och enklare deckare och det var därför jag köpte två billiga pocket av den här författaren.

Historisk romance kan ibland vara riktigt trevlig att läsa innan man somnar och det var nog lite det jag hoppades på när jag köpte de här böckerna. Tyvärr blev jag faktiskt ganska så besviken på båda, den första, Edenbrooke jag läste (länk till recensionen längre ner på sidan) var inte alls vad jag hade väntat mig. Mina invändningar mot den första boken var att den var seg och att man inte blev speciellt engagerad i karaktärerna. Samma gäller för Blackmoore även om den faktiskt var något bättre än den första jag läste.

På något sätt saknar båda böckerna den där stämningen som brukar finnas i romance, som gör att man vill läsa vidare. Och framför allt så saknas karaktärer som är så intressanta att man vill följaa dem och deras liv.

Nu har jag alltså läst två böcker av den här författaren och de funkar inte för mig, så hennes böcker kommer jag nog inte köpa igen

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Julianne Donaldsons websida

Min recension av en annan bok av den här författaren