fredag 16 april 2021

Fem en fredag vecka 15: Konsumtion

 

En jättehärlig morgon/förmiddag med besked som jag vänta otåligt på och än en gång  är det positiva besked - just nu känns livet lätt att leva. Och med tanke på hur det senaste året varit så är det också dags för det positiva. Eftersom det är fredag så är det dags att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag. Rubriken den här veckan är

KONSUMTION

------------------

1. Vad för "onödigt" skulle du köpa om du hade obegränsade resurser?
Antikviteter, konst, smycken, design

2. Vad skulle du inte sälja i ditt hem ens för alla pengar i världen?
Maken och katterna såklart men  när det gäller saker så är det nog mina samlingar av glas och keramik

3. Konsumerar du nånting mer än vad du tror att andra gör?
Det ska väl vara böcker då, när det gäller annat är jag väldigt återhållsam och konsumerar mindre än många andra

4. Vad är något du sällan lägger pengar på?
Mig själv: har den senaste tiden kunnat unna mig en liten silverkant i tillvaro men får nästan ångest och skuldkänslor av att satsa på mig själv.

6. Finns det något du köper till andra, men aldrig till dig själv?
Biltillbehör och meckarprylar (verktyg osv) 

8 kommentarer:

  1. Härligt med positiva besked! Snygg färg på shoppingvagnen. Satsa på sig själv behöver en göra lite då och då, men det är inte alltid enkelt. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. smycken och parfym vore kul att köpa. smycken gärna från något auktionshus. tufft av dig att köpa verktyg och biltillbehör

    SvaraRadera
  3. du ska njuta och satsa på dig själv.

    SvaraRadera
  4. Älskar bilden och är väldigt glad att du fick ett positivt besked. Det är du verkligen värd, speciellt med tanke att du inte vågar/kan satsa på dig själv. Den inställningen ska du ändra. Du lever bara en gång och du förtjänar inte bara en silver- utan en guldkant i tillvaron.
    Verktyg etc. satsar jag också på, trots att jag sällan använder dom. Jag bara älskar "specialare".

    SvaraRadera
  5. Åh, jag älskar att äntligen kunna lägga pengar på mig själv! I alla de småbarnsår som var, så var barnen prio 1. Men nu, nu kan jag unna mig.
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  6. Glöm skulkänslorna och byt ut silverkanten mot en guldkant, för det är du värd!

    SvaraRadera
  7. Det vore roligt att kunna besöka ett stort auktionshus och få köpa in något riktigt fint utan att behöva må dåligt av priset.

    SvaraRadera
  8. Ja, vi är alla värda att ge oss själva en guldkant och många guldkorn i tillvaron. Livet är kort, och vi måste lära oss att njuta mer! Ha det bra!

    SvaraRadera