torsdag 20 december 2018

Hett i hyllan #175


Dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------------

Dags för ett loppisfynd igen


Porträtt i sepia av Isabel Allende (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Porträtt i sepia knyter an både till Isabel Allendes närmast föregående succéroman Ödets dotter och till Andarnas hus, hennes stora genombrottsroman med självbiografiska inslag som gjorde henne världsberömd och som också filmades. Huvudpersonen och bokens jag är Aurora del Valle, född 1880. Hon är dotterdotter till Eliza och hennes man, den kinesiska naturläkaren Tao Chi'en. Trots ett svårt barndomstrauma lyckas hon skapa sig en egen yrkeskarriär som fotograf - därav bokens titel. Men ytterligare några starka kvinnor spelar en central roll här: Auroras farmor Paulina del Valle, den självrådiga och affärsbegåvade chilenskan som drog iväg till San Francisco i Ödets dotter, och Nivea, damen som våndades i kyrkbänken i Andarnas hus, suffragett och elvabarnsmamma."



Den här boken köpte jag 2013 på loppis och jag vet precis varför jag köpte den. Jag älskar Allendes böcker och trots att jag hittills läst en hel massa av dem så har jag fler i bokhyllan. Jag misstänker att orsaken till att jag inte läst den här ännu är att jag först vill läsa Ödets dotter (som jag också har oläst i bokhyllan) eftersom det finns en koppling till den. Andarnas hus har jag ju läst så den biten är redan avklarad. Nu gäller det alltså bara att jag ser till att läsa Ödets dotter så jag sen kan läsa den här också.


4 kommentarer:

  1. Har läst några böcker av författarinnan, men inte den där. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Isabel Allende känner jag ju igen, men boken är okänd för mig.

    SvaraRadera
  3. Hört mycket bra om hennes böcker :)

    SvaraRadera